1.jpgPodnikat začala v roce 2012 a už má za sebou celý řetězec okamžiků, na které se nezapomíná. Jana Fialová, majitelka Kavárny Chotěboř, již posbírala nejedno ocenění, mezi nimi i ze soutěže Česká chuťovka, Český výrobek garantováno Potravinářskou komorou z minulosti i to nejčerstvější z letošní Země živitelky. Pyšná je také na titul získaný v loňské soutěži Českých 100 nejlepších. A co všechno k její image patří? Fantastické dorty a luxusní svatební koláčky, pivní štrůdl nebo přízeň celebtrit i možnost být po boku osobnostem z politiky, ekonomiky, umění.

Kavárna Chotěboř není jen tak ledajaká. Znají vás místní občané i pražské celebrity. Kudy vedla vaše cesta k zákazníkovi? Třeba na pražský Žofín?

Kavárna Chotěboř zahájila svůj provoz 5. prosince 2012 a myslím, že i toto datum mělo vliv na její cestu. Nejprve jsme se snažili dostat do podvědomí zákazníkům v našem městě, a to i tím, že vyrábíme naše dorty z poctivých surovin, převážně od českých dodavatelů, což také navazuje na otázku, jak jsme navázali spolupráci s pražským Žofínem. Naším prvním získaným oceněním byl Český výrobek garantováno Potravinářskou komorou, a to za naše svatební koláčky. Slavnostní předání se uskutečnilo právě na Žofíně. Pamatuji si, jako by to bylo dnes. Přišel za námi PhDr. Jiří Vaníček, ředitel agentury NKL Žofín, se slovy: „Nic tak úžasného jsem nejedl, nechtěli byste vaše výrobky dodávat k nám?“ A tak jsme navázali nejen spolupráci, ale hlavně přátelství. V současné době s panem Vaníčkem u nás v Kavárně probíhá „Večerní posezení u kávy se známými osobnostmi“ (např. Martin Dejdar, Kateřina Brožová, Vladimír Hron, Veronika Freimanová, Zdena Hadrbolcová atd.).

12_960

Vyrábíte nádherné dorty, jiné sladké pečivo, umíte catering... Jaký je váš business příběh ve zkratce?

Současný trh a zákazníci mají velké nároky, i my se snažíme naším sortimentem přizpůsobit. V naší kavárně nenabízíme pouze dorty, ať už lehké čokoládové, jogurtové, ovocné, šlehačkové. Na zakázku vyrábíme i menší dezerty jako Tiramisu, jogurtové dezerty, Panna Cotta, řezy a drobnější cukroví, slavnostní dorty na svatby či k jiným příležitostem.

Náš business příběh? Přála jsem si mít kavárnu. Dostala jsem v životě příležitost si toto přání splnit a za ním si jdu stále dál a dál. Kladu velký důraz na kvalitu našich výrobků. Měsíčně vyrobíme 400 dortů, dělali jsme dort k narozeninám pro prezidenta Miloše Zemana, zpěváka Karla Gotta, dorty pro pražské divadlo Karlín – k muzikálu Aida, Noc na Karlštejně. Myslím si, že Kavárna Chotěboř se ubírá správným směrem.

Loni jste získala v soutěži Česká chuťovka ocenění za svatební koláčky. Pečete je stále a nejen pro Žofín? Kolik svateb tak za rok zvládnete?

Koláčky, ty jsou pokladem naší kavárny, už proto, že jde o ruční výrobu. Zájem o ně je velký, bohužel v současné době nejsme kapacitně vybaveni, abychom pokryli veškerou poptávku, což, jak pevně doufám, se v blízké budoucnosti změní. V průměru „děláme“ 20–30 svateb za rok.

Sortiment výrobků a služeb je však široký, od chlebíčků až po nabídku vín, firemních rautů, rodinných oslav. Jde o ruční práci a na objednávku, myslíte, že kouzlo regionálního podnikání opět stoupá na ceně? A že si lidé osobní péče, kvality a nápadů začínají zase vážit?

Je dobře, že trh se začíná navracet k tradičním českým, a hlavně kvalitním výrobkům. Teď budu mluvit obecně, když řeknu, že lidé se naučili v té záplavě všeho, co současný trh nabízí, hledat opravdu kvalitu. A to neznamená, že co je kvalitní, musí být i drahé. Spousta malých podniků se snaží vyrábět opravdu poctivě, ale bohužel jsou válcováni většími dravci. Nám naší cestě k úspěchu velmi pomohla i Potravinářská komora ČR, díky níž jsme se ve velmi krátkém čase dokázali dostat do podvědomí široké veřejnosti.

Sen mnohých žen je mít svoji útulnou kavárničku a stálé hosty. Není to však úvazek na celý život?

Kavárna je mým dalším dítětem. Od jejího zrodu přes první krůčky, první zklamání i úspěchy, stále jsem s ní. Je závazkem na celý život, ale hlavně zodpovědností i pokynem, abychom neusnuli na vavřínech, protože stále je co zdokonalovat a čemu se učit.

Osobní reference, důvěra, zkušenosti, věrní příznivci, osobitost v péči o zákazníka – to vše je o nekonečném čase a budování jména. Byl těžší začátek, nebo současnost?

Každé období něco přináší. Nejde říci, co bylo, nebo je náročnější. Jediné, co s určitostí mohu prohlásit, je to, že bez zázemí své rodiny, dobrého kolektivu, a notné dávky štěstí, by kavárna nebyla tou, kterou je...

ptala se Eva Brixi