velký 1.jpgZlato, stříbro a drahé kameny dokážou vyprávět úchvatné příběhy. Ať jsou však sebekrásnější, ty velké emoce a hluboký smysl jim vtiskne až člověk – tvůrce a uživatel. To jsem pochopil z rozhovoru s jednatelkou společnosti 3Dstyl s.r.o. Ing. Hanou Vrbovou o současném šperku. Ten je i zajímavým vývozním artiklem. Cesty pomáhá hledat vládní agentura CzechTrade.

Ženský půvab a šperk prostě patří k sobě. Ale žena ve vedení šperkařské firmy, to už musí být osudová volba. Jak ve vašem případě k takovému spříznění došlo?

Měla jsem velké štěstí, protože se mohu považovat za příslušníka druhé generace podnikatelů. Je to v našich podmínkách hodně neobvyklé, protože většina firem v současnosti řeší teprve první nástupnictví. Zakladatelem naší firmy byl můj otec, který začal podnikat hned na začátku roku 1990. Můj příchod do firmy v roce 1993 už byl vlastně nástup do rozjetého vlaku, dnes již vybaveného nejmodernějšími technologiemi v našem oboru.

obr._1_800

Výroba šperků má tisíciletou tradici, ale i úžasnou přítomnost. Jak ji ovlivňují moderní technologie, na něž jste vsadili?

Moderní technologie výroby šperků se prosadily v posledních deseti letech a postupně mění letité postupy. Setkávám se s názorem, že šperky se tím stávají neosobními, protože jejich tvůrce do nich už nevkládá svůj um a invenci. Dovolím si nesouhlasit: moderní technologie jsou stále jen dobrým sluhou a bez kvalitní práce zlatníka by šperky vzniknout nemohly.

Moderní postupy nevyužíváme jen pro sebe. Část naší činnosti tvoří servis pro ostatní zlatnické firmy v Čechách. Zásobujeme je prototypy a polotovary, které dotvářejí podle přání svých zákazníků. Daří se nám i na zahraničních trzích, v loňském roce jsme na nich realizovali téměř polovinu tržeb.

Do jaké míry jste ovlivněni módou, pokud se týká tvarů, materiálů a provedení prstenů, náušnic a dalších šperků?

Bedlivě sledujeme módní trendy na zahraničních trzích i netradiční myšlenky designérů, ač se v luxusních špercích prosazují jen omezeně. Českému trhu například dlouho trvalo, než získal vztah k diamantům, o drahé barevné kameny mají dosud zájem jen znalci. Přitom kvalitní šperk je úžasnou investicí nejen finanční, ale zpravidla i emoční.

Za sebe mohu říci, že emoční hodnota šperků je pro mne tou nejvyšší. Jsem s diamanty i drahými kovy denně ve styku, mám tedy mnoho možností a obrovský výběr. Ano, mám, ale přesto nosím pouze ty šperky, ve kterých mám ukryté své soukromé příběhy.

 

Líbí se mi, že nabízíte výrobu podle návrhů zákazníka. S čím mohu k vám přijít a co mám od výsledku očekávat?

Když plníme přání svých zákazníků, řídíme se už roky heslem: „Nemožné ihned, zázraky do tří dnů.“ Je to samozřejmě nadsázka, ale pokud požadavek odpovídá našim technologickým možnostem, šperk rádi vyrobíme. Stačí jednoduchý obrázek a zvážit, jak má šperk být velký.

Tvorba šperku na zakázku je nejen proces výroby, ale také komunikace se zákazníkem. První představu společně upřesníme a vytvoříme návrh v počítačovém programu. Návrh pošleme mailem klientovi, který si může

3D model prohlédnout ze všech stran. Design pak buď potvrdí, nebo se dohodneme o případných korekcích. Odsouhlasený šperk vytiskneme na 3D tiskárně a odlijeme z kovu. Pak už přichází ke slovu lidská práce: opracování odlitku, pájení, zasazení kamenů, broušení a leštění. Každý šperk je označen puncem.

Účastnila jste se Sourcing Days, které pořádala kancelář CzechTrade v Londýně. Co vás tam přivedlo a jak vám státní agentura pomohla v otevírání nových trhů?

Agentura CzechTrade je malými firmami neprávem opomíjený partner. Při správném zacílení pomůže otevřít zahraniční trhy, navíc s relativně malými náklady. Zahraniční klienti se na CzechTrade obracejí s důvěrou, protože jde o vládní agenturu. A CzechTrade našim firmám umožňuje kontakt s korporacemi, se kterými by samy obchod-ní spolupráci mnohdy těžko navazovaly.

ptal se Pavel Kačer