01_M5215.jpgPražský palác Žofín, 21. dubna 2016. Den, který bude patřit k historii firmy Alca plast, s.r.o. A ke jménu ženy, která získala titul Manažerka roku 2015. Za dosavadní obdivuhodné výsledky, jež reprezentují manažerskou profesi ojediněle a tak, aby byla vzorem ostatním. Ing. Radka Prokopová je výkonnou ředitelkou a jednatelkou společnosti, která vyrábí sanitární techniku. Ale nejen to. Z toho, co o ní zatím vím, si dovoluji odhadnout, že je vizionářkou, tvrdohlavým stratégem i šéfovou, která dokáže vdechnout podnikatelskému nápadu život se stoprocentní jistotou. Má jasné priority a nezná překážky. A to se mi líbí. Zeptala jsem se jí:

Stala jste se jednou z mála žen v České republice, které se podařilo získat ocenění Manažerka roku. Jak jste se seznámila s touto soutěží a proč jste se rozhodla zkusit své štěstí i na tomto poli?

Byla jsem oslovena jedním z členů České manažerské asociace. Znal naši firmu i moji roli v ní. Možnost podělit se o příběh naší společnosti i s lidmi mimo naše odvětví a povzbudit případně i začínající podnikatele v jejich aktivitě a odhodlání byla pro mě osobně nejsilnějším motivem, který mě přesvědčil, abych tuto nabídku přijala.

S jakým pocitem jste k nominaci přistupovala? Měla jste nějaké přání?

Vstupovala jsem do této soutěže se skromným cílem prezentovat naši společnost širší veřejnosti. Když jsem postupně procházela jednotlivými koly soutěže, uvědomovala jsem si čím dál více, že naše „business story“ je pro odbornou porotu soutěže zajímavá a že Alca plast má v rámci této soutěže co nabídnout. Titul Manažerka roku 2015, který jsem získala v dubnu, mě mile překvapil a svým způsobem i zaskočil. Pro mě i pro naši firmu je to ocenění naší společné práce. Je to i pro mě zároveň i motivace do budoucnosti, mám obrovskou chuť zase firmu posunout o velký kus dál.

Na ženy podnikatelky a ženy v manažerských pozicích se občas pohlíží jako na ty, pro které je business „druhá rodina“, tedy nevyšly partnerské vztahy, nepodařilo se ukotvit rodinu. Prostě náhradní životní program, který přináší seberealizaci, velké výhry, ale i smutek, samotu přesto, že společenské uplatnění je veliké. Jak se na to díváte?

Jsem vdaná, mám dvě děti, fungující rodinné zázemí a bohatý osobní život. Na druhé straně nepopírám, že ženy to mají v podnikání těžší. Žena v řídicí pozici je vždy tak trochu v podezření, že se seberealizuje na úkor rodiny. Tam, kde je muž pozitivně hodnocen a obdivován za rychlá a rozhodná řešení, ženu ve stejnou chvíli kritizují za tvrdost a nedostatek empatie.

A jak hledáte rovnováhu mezi profesním životem a osobním? Jsou to těžké boje, třeba z hlediska času? Jsou to tvrdé diskuze mezi manželem a vaším já, kompromisy, které něco stojí, anebo vaše manažerské řízení zvládá vše na jedničku?

Najít vzájemnou rovnováhu mezi pracovními povinnostmi a osobním životem je velmi složité. Jistěže se člověk občas neubrání tomu, aby pracoval i doma. Když přijdu domů vyčerpaná z práce, jsem vždy především matkou. Děti chtějí maminku, která je vyslechne bez ohledu na to, jak těžký den má za sebou. Naštěstí nás s manželem spojují společné koníčky – cestování, láska k vínu i kvalitní gastronomii, příroda.

Ostatně – všichni hledáme návod, jak s časem lépe hospodařit. Znáte nějakou metodu, která vám dobře posloužila?

Svůj čas se snažím organizovat a plánovat maximálně efektivně, k čemuž využívám též nejužší tým, který mě obklopuje. V top manažerské pozici je také nutné část vlastních úkolů delegovat na spolupracovníky a vytvořit si tak prostor k řešení strategických a zásadních otázek.

Jaká pozice je pro vás složitější? Být jednatelkou a uvědomovat si všechny záludnosti podnikání, nebo být výkonnou ředitelkou a nést každodenní zodpovědnost za provoz firmy, za 600 zaměstnanců, za jejich úspěchy i potíže?

Domnívám se, že vůbec nejsložitější je být majitelkou, resp. spolumajitelkou, společnosti. V této pozici totiž máte konečné slovo při volbě strategie, která ovlivňuje chod firmy a její obchodní úspěch, ale i plnou zodpovědnost za případné neúspěchy. V našem případě by takovýto neúspěch znamenal potenciálních pět set nezaměstnaných osob. Při strategickém rozhodování si toto vždy s manželem silně uvědomujeme.

Alca plast patří mezi přední evropské výrobce sanitární techniky a portfolio výrobků se pohybuje na 700 druzích, jako jsou ventily, sifony, moduly, žlaby, WC sedátka... Jak jste se propracovali k takové šíři vlastně z ničeho?

Obchodní úspěch naší firmy ovlivňují zejména dva faktory. Prvním z nich je skutečnost, že jsme schopni našemu zákazníkovi nabízet kompletní sortiment výrobků, které lze mezi sebou vhodně doplňovat a kombinovat, a to včetně rozsáhlého příslušenství a náhradních dílů. Faktorem druhým je naše proexportní orientace a schopnost nalézat nové obchodní příležitosti i mimo teritorium České republiky.

Firmu jste zakládala s manželem v roce 1998 a filozofií je být českou společností rodinného typu. Jak na to slyší odběratelé? Je za slovíčkem rodinná více důvěryhodnosti, kreativity, etiky?

Pojem „rodinná firma“ pro nás není jen prázdným marketingovým sloganem. S manželem jsme v přímém a každodenním kontaktu se svými spolupracovníky, obchodními partnery, odběrateli či zákazníky. Právě tato skutečnost je silnou devizou v našem podnikání, která je ze strany zákazníků velmi pozitivně vnímána a hodnocena.

Máte již šest dceřiných firem v zahraničí. Znamená to, že jsou to pouze obchodní dceřinky, nebo v cizině také vyrábíte či kompletujete?

Dceřiné společnosti, které provozujeme v šesti státech Evropy, jsou naší prodlouženou rukou pro oblast prodeje, servisu, marketingu, skladů či logistiky. Zakládali jsme je s cílem podpořit naše obchodní aktivity v daném teritoriu, nikoliv zabezpečovat výrobní aktivitu. Ta je plně realizována u nás v Břeclavi, odkud naše výrobky distribuujeme na tuzemský i zahraniční trh.

Export je vaší silnou stránkou. Vyvážíte do čtyřiceti zemí světa. Kam a co?

Dominantní jsou pro nás trhy na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Rumunsku, Rusku či Bělorusku. Vzhledem ke kvalitě výrobků se nám na zahraničních trzích daří prodávat většinu sortimentu – zejména sprchové nerezové žlaby, předstěnové instalační systémy, ventily a sifony. Výhledově bychom rádi upevnili pozici právě na Blízkém východě, v Pobaltí či v západní Evropě, kde spatřujeme další obchodní potenciál.

Kvalita a design hrají ve vaší charakteristice klíčovou roli. Co si mohu představit pod zaklínadlem kvalita?

Konkurence v našem odvětví je silná. Vzhledem k rostoucím požadavkům zákazníků tedy musíme vlastní výrobky neustále vylepšovat z hlediska jejich užitných vlastností, funkčnosti, odolnosti a designu. A to pro nás, a v konečném důsledku zejména pro odběratele, představuje zvyšování kvality naší produkce a její posun kvalitativně směrem nahoru znamená zvýšení konkurence-
schopnosti.

Jste tvůrcem nových trendů v sanitární technice, spolupracujete s českými designéry. Jak může designér ovlivnit právě takový obor?


Ovládací tlačítka k zabudovaným nádržkám do zdi nebo podlahové žlaby ve sprchách jsou prakticky nedílnou součástí každé nové či rekonstruované koupelny. Jsou hodně na očích, zákazník si vybírá tvar a provedení a my jsme za ně obdrželi Red Dot za design. Co se týče sprchových žlabů, naše výrobky jsou krásné, vysoce funkční, můžete si vybrat z bezpočtu řešení i designů a poskytujeme na ně záruku
25 let. Nabízíme i různá atypická řešení, jsme velmi flexibilní.

O čem vypovídá firemní strategie?

Solidnost, kvalita, inovace, akcent na vlastní vývoj výrobků i forem jsou hlavními stavebními kameny naší cesty za evropskou značkou.

otázky připravila Eva Brixi