1.jpgZaměřením na inovace, vědu a výzkum se mateřské firmě GASCONTROL, společnost s r. o., z Havířova spolu s třicítkou dalších firem v rámci uskupení GASCONTROL GROUP daří zvyšovat svoji konkurenceschopnost a zvláště v posledních dvou letech mírnit důsledky hospodářské krize. Za uplynulé roky zde vzniklo mnoho dobrých nápadů, které se podařilo přetvořit do projektů a důsledně realizovat.

Velkou zásluhu na tom má především anděl strážný inovačních projektů Bc. Agnes Šmýrová, řídicí manažerka pro koordinaci inovačních projektů firmy GASCONTROL, společnost s r. o. Především na jejích bedrech spočívá vše spojené s přípravou takových projektů spolufinancovaných z dotačních fondů EU i jejich realizací a vyhodnocením. Nedávno jsme se sešli u kávy k malé zpovědi.

Kolik projektů jste za uplynulé pětiletí vlastně koordinovala a pomohla dotáhnout do zdárného konce?

Na úvod snad jen to, že pokud jsem ve své dosavadní práci na něco pyšná, tak jsou to úspěšně ukončené projekty za uplynulé programovací období 2007–2013. Byly to velmi náročné roky pro mne i celý inovátorský kolektiv, kdy jsme řešili kontinuálně projekty z oblasti výzkumu, vývoje i inovací, které byly pro naší společnost Gascontrol i velmi přínosné. Za zmínku však stojí také předchozí léta 2004–2006, ve kterých jsme úspěšně zvládli dva zajímavé projekty: v programu Impuls to byla Expanzní turbína a v programu Inovace to byl projekt Dameod, což je zařízení na měření tetrahydrotyofenu (odorantu) v plynárenských sítích. 

Které z projektů z let 2007–2013 byly pro vás osobně nejnáročnější a také nejzajímavější?

Prvním, a pro mne nejnáročnějším, byl určitě projekt Inovace – Realizace soustrojí pro paroplynový cyklus do výkonu 50 kW spalováním nízkokalorických plynů, např. bioplyn, který se souběžně řešil s projektem Potencial – výstavbou Výzkumného centra pro energii a plasty. Velmi zajímavý byl také projekt Tip zaměřený na vývoj inovovaných typů vytlačovaných desek z termoplastu a průběžně další projekty: Inovace II – Odorizační stanice tlaková, Eko Energie I. a II. – Energetická úspornost – zateplení provozního sídla společnosti GASCONTROL a Energetická úsporná opatření výrobního areálu společnosti GASCONTROL, Nemovitosti I. a II. – Rekonstrukce objektu a Rekonstrukce starých objektů pro nové výrobní provozovny – na základě tohoto projektu se rekonstruovaly staré objekty, které jsou pozůstatkem bývalé plynárenské výroby a v současné době již některé z nich slouží podnikatelským činnostem naší společnosti. V rámci výzkumu a vývoje v projektu Alfa byl vyvinut vodíkový generátor sloužící pro zvyšování energetické účinnosti a snižování emisí spalovacích motorů přidáním vodíků ve spalovacím procesu. Ukončených projektů je celkem 13 a se zájmem očekáváme vyhlášení výzev v novém programovacím období 2014–2020. Jak vidíte, nebylo toho málo a další aktivity nás čekají...

Co vše obnáší práce manažera takového zaměření?

Manažerská práce zaměřená na dotační projekty je velmi různorodá, náročná a zodpovědná. Obecně bych to shrnula tak, že pro rozmanitost těchto činnosti musí být manažer kreativní, odpovědný, trochu intuitivní a měl by být vybaven i pověstným selským rozumem. Manažer vede projekt od záměru přes jeho přípravu k přihlášení až po realizaci. Tímto tato anabáze ještě nekončí, protože po ukončení projektu nastává období jeho udržitelnosti, kdy se prokazuje úspěšnost celého díla. Manažer koordinuje činnosti v průběhu celého řešení, zajišťuje plnění stanovených podmínek každého projektu, spolupracuje se spoluřešitelskými subjekty, tedy i s vysokými školami a výzkumnými organizacemi, včetně dalších zainteresovaných stran. Provádí průběžný monitoring projektu, podává žádosti o dotaci, koordinuje výběrová řízení a provádí další komplex činností, které jsou zaměřeny na výsledek řešení projektu. Závěrem nesmím opomenout ani společnou práci s manažery implementačních agentur, které projekty administruji pro poskytovatele dotace. 

A jak vnímáte nejrůznější průběžné kontroly spojené s projekty, zvláště ty ministerské?

Kontroly v průběhu řešení a po ukončení projektu – tak těchto jsem již absolvovala několik a je pravdou, že před každou ohlášenou kontrolou mám vždy respekt a samozřejmě se snažím připravit kontrolním orgánům vše podle jejich požadavků. Vždyť i kontrolní pracovníci jsou jenom lidé a vykonávají svou práci. Na druhé straně vždy uvítám, když se dozvím něco užitečného, na něco mne upozorní na základě toho, jak to zase vidí oni. 

Přesné plnění dohodnutého postupu, stanovených termínů, osobní nasazení zainteresovaných pracovníků, odpovědnost vůči firmě, za vynaložené firemní i státní či evropské finance a nad tím vším vy. Nepřipadáte si někdy jako „krotitelka šelem“ a zažíváte občas nepříjemné situace?

Pokud má být samotný projekt úspěšný, musí být dle stanovených podmínek dotažen až do konce. K tomu potřebuje aktivní vedení a kvalitní a pro věc zaujatý tým, dostatek času pro řešení. I přes dobrou připravenost se může projekt dostat v jednotlivých fázích do časové tísně, omezí vás dodavatel apod. Takto vznikají nepříjemné situace, které se vzájemně přenášejí na členy týmu; někdy nás ovládnou emoce, nervozita, abychom vše stihli ve stanoveném čase. Z mých osobních zkušeností vím, že u každého projektu je nutné mít dobře rozpracovaný harmonogram činností s určitou časovou rezervou. Tým, který má jasné dané a čitelné kroky projektu, nepřešlapuje na místě a vše řeší mnohem pružněji. Ještě se mi nestalo, abych se musela přeorientovat na „krotitelku šelem“, i když v určitých vypjatých situacích k tomu nebylo daleko. 

Jste spíše smírčí povahy anebo si dokážete tvrdě prosadit svou, když jde o tak závažné záležitosti?

Myslím si, že jsem člověk uvážlivý a též tak trochu sama sobě i tvůrčímu týmu oponentem. Zvažuji pro dobro věci pro i proti, a to nejen v projektech. Vyhledávám schůdná řešení v každé situaci, snažím se o smírčí tón, ale přicházejí i chvíle, kdy si stojím za svým.

Jak postupujete, když něco začne skřípat?

V první řadě definuji a pojmenuji problém, příčinu jeho vzniku a posléze navrhujeme řešení k jeho odstranění. Jak jsem se již zmínila, problémů se může vyskytnout najednou několik. Vždy se snažíme hledat co nejoptimálnější řešení, protože za vším stojí i náklady projektu.

A když jde někdy opravdu do tuhého, cítíte za sebou podporu nejvyššího vedení?

Když jde někdy do tuhého, tak je to hlavně zájem nejvyššího vedení, aby se záležitosti projektu vyřešily bez potíží. Někteří členové vedení jsou současně i členy realizačních týmů, tak mají zpravidla přehled o průběhu projektů a podpora je v takových případech z jejich strany přímo daná.

Které řešení vám za ty roky nejvíce ulpělo v paměti a proč?

Všechny projekty jsou svým obsahem řešení specifické. Nejnáročnějším pak z pohledu mé práce, náročností operací, legislativy a administrace, byl projekt Inovace I. – Realizace soustrojí pro paroplynový cyklus do výkonu 50 kW spalováním nízkokalorických plynů, např. bioplyn. Dnes se na to dívám tak, že jsem uplynulé pětileté období zahajovala nejnáročnějším technickým projektem. Pro mě to byla výhoda, protože jsem byla na budoucí projekty v oblasti inovací již připravená a doslova „vyškolená“.

Zaměření projektů je velmi různorodé, od vývoje speciálních plastů přes nové technologie využití odpadního tepla až třeba po brownfieldy. Co mají ale společného?

Já vidím jejich společný jmenovatel v závazných ukazatelích – ať je to kterýkoliv projekt – protože ty se musí striktně splnit. V opačném případě by totiž hrozilo neproplacení dotací. 

Starost o projekty však pro vás závěrečnou fází nekončí jako například u vývoje plastů s vyšší tepelnou odolností pro nebezpečné provozy a výrobků z nich. Jak s inovovanými výrobky dokážete uspět na trhu?

Na začátku je vždy nějaký záměr a již v této fázi musí mít řešitel marketingově zjištěno, komu bude prodávat produkt, musí mít stanoveny cílové skupiny zákazníků, dále v kterých oborech bychom s produktem ještě uspěli apod. Tyto aspekty musí být jasné již v prvotním záměru jednak proto, aby se po ukončení vývoje nového zařízení či produktu zbytečně neprotahovala doba marketingových činností a aby se nový produkt rychleji uvedl na trh.

Hodně cestujete na porady, setkání, kontroly, jak do sesterských firem, tak na ministerstva či ke spoluřešitelským organizacím. Nemrzí vás procestovaný čas, čas nicnedělání?

Cest je opravdu mnoho za různými účely, a tak se snažíme využívat času stráveného na cestách i pracovně; rozebíráme třeba některé úkoly, vysvětlujeme, diskutujeme. Zkrátka, snažíme se využít čas účelně a soustřeďujeme se především na to, k čemu nebyla v poslední době příležitost.

Máte nějakou zaručenou metodu, jak něco důležitého neopomenout, být připravena i na těžko předvídatelné situace, být zkrátka nad věcí za všech okolností?

Dávno vyřčené, „kdo je připraven není překvapen“ je pořád pravdivé. Po létech projektové práce mám mnoho vlastních zkušeností k řešení nepředvídatelných situací. I když, nikdy nevíte, co vás náhle zaskočí. Chce to zachovat si chladnou hlavu a pak je možné řešit i těžko předvídatelné situace.

Změnily projekty a starosti s nimi i váš osobní život?

Do jisté míry mě tato práce obohatila o další cenné zkušenosti a například mi dala do vínku i to, že se do všeho vždy vkládám naplno. A co se týká mého osobního života, je faktem, že díky této práci jsem si z něj ukrojila velký kus. Ale to k péči o projekty od A do Z už asi patří.

Jaké přání se promítá do vašich snů a manažerských cílů?

Především mám přání být zdravá; vždyť jak se praví „Při dobrém zdraví, práce dvakrát baví“. A co se pracovních cílů týče? Jsem připravená a otevřená přijmout nové a zajímavé výzvy. Ráda vidím na konci výsledky své práce, a to mne naplňuje velmi dobrými pocity. 

rozmlouval Jiří Novotný