03-Kovanda.jpgMezinárodně známý konceptuální umělec Jiří Kovanda se proslavil svými minimalistickými, subtilnímu kreacemi, které od sedmdesátých let uskutečňuje ve veřejném prostoru. Jeho výstava nyní poutá pozornost veřejnosti v jedné ze samostatných galerií nejprestižnějšího španělského muzea moderního umění Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. Výstava v Palacio de Cristal, která byla pro veřejnost otevřena 31. 10. 2012 denně láká tisíce zájemců. Během prvního týdne ji zhlédlo 20 000 návštěvníků. Výstavní prostor Palacio de Cristal je umístěn v nejoblíbějším madridském parku El Retiro.

Od začátku listopadu letošního roku mohou návštěvníci spatřit unikání instalaci známého českého umělce Jiřího Kovandy s názvem Dos anillos dorados / Dva zlaté prstýnky. Museo Reina Sofía otevřelo novou výstavu, připravenou ve spolupráci s Českým centrem v Madridu. 
S tvorbou jednoho z nejvýznamnějších současných konceptuálních českých umělců se mohou návštěvníci seznámit do února příštího roku. „Je to velký úspěch a svátek současného českého umění", řekla Věra Zátopková, ředitelka Českého centra Madrid. „Palacio de Cristal navštíví měsíčně kolem 70.000 osob, předpokládáme, že celková návštěvnost se přiblíží k hranici 300 000 návštěvníků", dodala.
Kovandova tvorba, v níž převládá konceptuální přístup ke skutečnosti, představuje jeden z nejvýznamnějších přínosů pro českou vizuální kulturu a rovněž výrazně ovlivňuje nastupující generace. Ve svých akcích z let 1975-1978 se zabýval nejjednoduššími možnostmi nonverbální komunikace. Jeho instalace, objektové intervence a od 80. let i malby a kresby parafrázující formální postupy avantgard a často ironicky polemizují s navyklými stereotypy uměleckého světa. Podle Věry Zátopkové se jedná o nejprestižnější autorskou prezentaci současného českého umění za posledních dvacet let. Výstava byla koncipována "na míru" výstavnímu prostoru.

Samotná instalace je tvořena přírodními provázky, které překvapivě propojují prostor a do kterých jsou zakomponovány dva zlaté prstýnky. Návštěvník je zároveň „hledačem pokladu" i divákem konfrontovaným s otázkou skutečných hodnot věcí. Je to reflexe hodnot, netradiční srovnání obyčejného/levného s výjimečným/drahým metaforicky vyjádřeným provázkem versus zlatým prstenem. Vše má stejnou hodnotu, záleží jen na situaci a interpretaci.

„Jiří Kovanda je výraznou osobností současného evropského umění a velkou inspirací, jak může performativní umění odpovědět na aktuální všeobecné otázky, řekl Manuel Borja-Villel, ředitel Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía: „jeho tvorba se postupem času vyvíjí; na počátku používal kostky cukru, aby jimi vyjádřil pomíjivosti času, pro Muzeum Reina Sofía pak vytvořil dílo, kdy nám prostřednictvím hry pomáhá objevit, že obyčejné a levné, a naopak drahé a výjimečné může mít stejnou hodnotu."

Podle ředitele muzea Manuela Borjy-Villela je výstava nejen výsledkem spolupráce mezi oběma institucemi, ale také dokladem opětného navázání užšího kulturního dialogu mezi Prahou a Madridem. Borja dále uvedl, že podstatnou část návštěvníků madridské galerie tvoří španělští a zejména zahraniční návštěvníci. Podle statistické ročenky zpracovávané Art Newspaper stojí Museo de Reina na 15.(!) místě v žebříčku světových galeriích s roční návštěvností 2 705 529 návštěvníků. Zařazuje se tím těsně za Muzeum moderního umění v New Yorku nebo Victoria & Albert Museum London v Londýně.

 

(tz)