• Růst obratu dm drogerie markt. s.r.o. o 5,47 % na 6,208 mld. CZK i přes pokračující nepříznivý hospodářský i tržní vývoj v obchodním roce 2011/2012
• Otevření 14 nových prodejen dm a vytvoření 250 nových pracovních míst v České republice
• Společnost dm podruhé zvolena „Obchodníkem roku" v kategorii „Prodejce drogistického zboží"

• Úspěch dm zákaznické karty v podobě více než 1,3 mil. účastníků dm active beauty světa výhod

Nárůstem obratu o 5,47 % vykazuje společnost dm drogerie markt s.r.o v obchodním roce 2011/2012 i nadále znamenité obchodní výsledky a posiluje tak své postavení na českém drogistickém trhu. Ve svých 210 prodejnách dosáhla dm drogerie markt s.r.o. v uplynulém obchodním roce obratu ve výši 6,208 mld. CZK. Společnost dm v uplynulém roce výrazně investovala do pokračující expanze a modernizace vzhledu svých prodejen a díky expanzi mohla vytvořit 250 nových pracovních míst. Aktuálně pracuje v dm Česká republika 2.160 spolupracovníků.

Úspěch v uplynulém obchodním roce vykazuje rovněž mateřská dm Rakousko se všemi jejími 100% dceřinými společnostmi ve střední a jihovýchodní Evropě (tj. v České republice, Maďarsku, na Slovensku, ve Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku, Bosně a Hercegovině, Rumunsku, Bulharsku a od května 2012 také v Makedonii). Otevřením první prodejny dm v květnu letošního roku v Makedonii se dm Rakousku podařilo rozšířit počet jejích dceřiných společností na 10. dm Rakousko společně se svými 100% dceřinými společnostmi dokázala navýšit obrat o 6,24 % a dosáhla celkového obratu 1,772 mld. Euro. V celkem 1.354 prodejnách (plus 74) bylo vytvořeno 1.200 nových pracovních míst. „Těší nás, že dnes můžeme nabízet pracovní místa pro bezmála 15.000 spolupracovníků, kteří tvoří nedílnou součást koncernu dm a podílí se na jejím úspěchu, což je téměř o 9 % více než v uplynulém roce. I přes velmi rozdílné podmínky na těchto jednotlivých trzích se podařilo zvýšit jak obrat, tak také počet prodejen v jednotlivých zemích," komentuje pan Gerhard Fischer, jednatel společnosti dm drogerie markt v České republice.

V květnu roku 2012 byly v Makedonii otevřeny první dvě prodejny dm a tím se rozšířila působnost společnosti dm do další evropské země. Společně s dm Německo vykazuje celá skupina dm v obchodním roce 2011/2012 růst obratu o 11,3 % na 6,872 mld. Euro. Celkem poskytuje dm v Evropě pracovní místo 43.930 spolupracovníkům a zákazníci si mohou svou dm z 2.699 prodejen dm po celé Evropě.

Expanze dm pokračuje
dm neustává ve své expanzi a i v nepříliš příznivých dobách otevírá nové prodejny napříč celou Českou republikou. Současně nepolevuje v modernizaci stávajících prodejních jednotek a postupně tak nabízí svým zákazníkům stále větší počet moderních a přehledných prodejen. V uplynulém obchodním roce 2011/2012 se dm podařilo otevřít 14 nových prodejen. Tím se zvýšil jejich celkový počet na 210. Čtyři prodejny dm byly regenerovány s cílem zvětšit nákupní prostory a tím zpříjemnit zákazníkovi jeho nakupování.
Nemalé investice dm směřovaly v uplynulém obchodním roce rovněž do vybavení samotných prodejen. Orientaci zákazníků tak nově usnadňují nové designové prvky v podobě regálových děličů v modré, zelené a šedé barvě, které přehledně označují sortiment men´s world, přírodní kosmetiky a zdravé výživy. Zákazníci také nadšeně přijali nápad připevnit na dm nákupní vozíky čtecí lupy. Lupa s ochrannou krytkou a nápisem „dm lupa - s ní přečtu vše" pomáhá zákazníkům číst i malé etikety na výrobcích. „Prvotní nápad, přiblížit se starší generaci, byl nakonec příznivě přijat všemi věkovými kategoriemi," popisuje přijetí novinky veřejností Ing. Markéta Kajabová, vedoucí resortu expanze.

dm jedničkou na českém drogistickém trhu
Podruhé za poslední tři roky byla společnost dm v roce 2012 oceněna v soutěži GE Money Bank Obchodník roku 2011 a získala 1. místo v kategorii Prodejce drogistického zboží. „Zejména úspěch u veřejnosti je pro nás nejviditelnější zpětnou vazbou. Naši zákazníci oceňují široký výběr značkových produktů i privátních značek ve výborném poměru cena - výkon," vysvětluje Markéta Kajabová a dodává: „Základem cenové strategie dm je, že každé snížení cen v dm je platné minimálně čtyři měsíce. Zákazníkovi tak nabízíme větší komfort tím, že nemusí věnovat čas „oběhávání" slev, pokud chce výhodně nakoupit. Nemusí vybírat na základě aktuální nabídky v akci, ale na základě svých vlastních potřeb."

532 dm spolupracovníků oslavilo 20 let dm v České republice dobrovolnickou prací
V roce 2012 oslavila dm významné jubileum svého dvacetiletého působení v České republice. Oslava vstupu na český drogistický trh se nesla nejen ve znamení mnoha atraktivních nabídek pro zákazníky. U příležitosti oslav 20 let dm na českém trhu společnost dm rovněž umožnila v období od dubna do června 2012 všem svým aktivním spolupracovníkům věnovat jeden jejich pracovní den dobrovolnické činnosti ve vybraných organizacích z oblasti ekologické a sociálně-kulturní.
Celkem 69 projektů podpořilo 532 dm dobrovolníků, tj. více než čtvrtina aktivních spolupracovníků dm. Celkově odpracovali dm dobrovolníci svou dobrovolnou činností 3.453 hodin po celé České republice.
„Velké nadšení a nasazení našich spolupracovníků, ale i spolupracujících organizací ukázalo, že jsme se vydali správným směrem. Je naším cílem, aby se dm dobrovolnický den stal dlouhodobou součástí dm, proto chceme i do budoucna umožnit našim spolupracovníkům zapojit se dobrovolně do vybraných sociálních projektů," komentuje výsledky historicky prvního dm dobrovolnického dne Alena Střížová, vedoucí resortu lidských zdrojů.

Rovné příležitosti u dm
O tom, že je dm úspěšná i jako zaměstnavatel, svědčí druhé místo, které dm získala v soutěži „Rovné příležitosti" společnosti Gender Studies. Transparentní systém odměňování, mzdová politika i vytvořená funkce firemního ombudsmana svědčí o tom, že společnosti dm na jejích spolupracovnících opravdu záleží. „Profesní i kariérní růst a možnosti se rozvíjet jak ve své odbornosti, tak ve vedení týmů, jsou nabízeny všem spolupracovníkům, kteří splňují kritéria a předpoklady, bez jakékoli diskriminace z hlediska věku, pohlaví apod. Platí pravidlo naprosté rovnosti v odměňování žen a mužů na stejné pozici, stejně tak i v přístupu ke vzdělávání a k účasti v programech dalšího vzdělávání," objasňuje firemní pravidla Alena Střížová.

dm je atraktivním zaměstnavatelem
Společnost dm je stále více vnímána jako velmi atraktivní a spolehlivý zaměstnavatel. Nutno dodat, že dm i přes nepříznivou situaci na trhu dále expanduje a nabízí pracovní příležitosti i v regionech s vysokou nezaměstnaností.
Známé motto „Zde jsem člověkem" se projevuje nejen ve vztahu k zákazníkům, ale i ke všem spolupracovníkům. „Člověk stojí vždy v popředí pozornosti a my si uvědomujeme, že je to nejcennější, co má firma k dispozici," upřesňuje paní Alena Střížová. O tom, že obsah motta není jen prázdným pojmem, svědčí například i průměrná délka pracovního poměru, nízká fluktuace a poměrně vysoká návratnost z mateřské a rodičovské dovolené. „Po návratu kolegyň z mateřské či rodičovské dovolené je pro ně pečlivě vypracován plán opětovného zaškolení a zapracování a nabídnuta možnost pracovat v kratším pracovním úvazku," dodává paní Střížová.

Možnosti rozvoje dm spolupracovníků
Pro všechny spolupracovníky je připravena nabídka vzdělávacích programů, ušitá na míru strategického plánu rozvoje firmy a potřeb jednotlivých spolupracovnic a spolupracovníků na prodejnách, centrále nebo v centrálním skladu. „Jelikož učňovské školství v České republice bohužel ani v nejmenším nepokrývá potřebu kvalifikovaných spolupracovníků v drogistickém oboru, je hlavní důraz v systému vzdělávacích programů dm kladen na drogistické vzdělávání, a to jak v uceleném ročním kombinovaném e-learningovém programu, tak i v dalších specializovaných programech z řady „dm-poradce", zaměřených na specifické oblasti drogistického sortimentu jako je dekorativní kosmetika, zdravá výživa, zubní péče apod.," objasňuje tvorbu vzdělávacích programů v dm paní Střížová. K nabídce dm vzdělávacího programu v uplynutém obchodním roce patřily kromě interních vzdělávacích programů také programy financované z Evropských strukturálních fondů.

Atraktivní zákaznické programy
Úspěšný zákaznický program dm active beauty svět výhod k 30. 9. 2012 čítá již více než 1,3 milionů vlastníků dm zákaznické karty, jejichž počet i nadále vzrůstá. „Více než 95 % zákazníků s kartou je aktivních, tzn. během posledního roku uplatňovali výhody a sbírali body na svá zákaznická konta," hodnotí dm věrnostní program Mgr. Martina Horká, vedoucí resortu marketingu a nákupu.
Velmi úspěšný je také program pro rodiče dětí do 3 let - dm babybonus, který je od letošního roku již součástí programu dm active beauty svět výhod. „Začleněním dm babybonusu do dm active beauty světa výhod jsme mohli členům tohoto programu nabídnout další výhody a podpořit je tak v nelehké situaci dnešních mladých rodin s dětmi," hovoří Martina Horká.

Úspěch dm privátních značek
Obliba dm privátních značek v uplynulém obchodním roce významně rostla. „Změny ve spotřebním chování, dané nepříznivou ekonomickou situací, jsou v uplynulém obchodním roce jasně viditelné i v dm. Projevují se v prudkém nárůstu prodejů naší privátní značky, neboť zákazníci jednoznačně preferují nákup levnějšího zboží," vysvětluje Mgr. Martina Horká. Privátní značky dm nabízí zákazníkům produkty, které jsou srovnatelné se značkovými výrobky na trhu, jsou ale o 30 - 50 % levnější.
Za růstem prodejů dm privátních značek jistě stojí i jejich úspěch v nejrůznějších nezávislých testech a soutěžích. „Pro nás bylo velkým úspěchem zvolení řady Balea Face Cell Energy v programu Volba spotřebitelů - nejlepší novinka 2012 v kategorii pleťová a tělová kosmetika. Velmi si tohoto ocenění ceníme, je pro nás určitou zpětnou vazbou od zákazníků a ukazuje rovněž na to, že naše privátní značky jsou opravdu kvalitní a mezi zákazníky oblíbené," hodnotí úspěch Mgr. Martina Horká.
Velkých úspěchů dosahují i další dm privátní značky. „Velmi nás potěšilo vítězství značek denk mit a Sundance v nezávislém testu časopisu dtest v uplynulém obchodním roce. V testu dokázaly obě naše privátní značky porazit řadu značkových produktů ve svých kategoriích. Všechna tato vítězství a ocenění tak jsou pro zákazníky spolehlivým ukazatelem kvality dm privátních značek."

Trvalá udržitelnost není v dm jen prázdným pojmem
Principy trvalé udržitelnosti stojí již delší dobu v popředí zájmu společnosti dm. Velké úsilí je věnováno snížení množství produkovaného odpadu, zejména jednorázových plastových nákupních tašek, neboť společnost dm je nakloněna šetrnému využívání přírodních zdrojů. Když v září 2011 uvedla dm nový koncept opakovaně použitelných tašek, dávala si za cíl, do roka snížit spotřebu jednorázových plastových nákupních tašek na polovinu. „Zpoplatněním dm plastové nákupní tašky se podařilo za uplynulý obchodní rok snížit spotřebu plastových tašek o více než 80 %. Tzv. eko-příspěvek v podobě 1,90 CZK, který zákazník zaplatí za dm plastovou tašku, dále investujeme do opakovaných nabídek permanentních nákupních tašek pro naše věrné zákazníky" hodnotí Mgr. Martina Horká a dodává: „V uplynulém obchodním roce jsme rozšířili nabídku opakovaně použitelných nákupních tašek o pevnou, bavlněnou či látkovou tašku a pro věrné zákazníky připravili tři atraktivní terminálové aktivity, kdy mohli zákazníci získat opakovaně použitelnou tašku výměnou za body."
I v letošním roce se dm zcela v souladu s principy trvalé udržitelnosti stala partnerem zářijového Měsíce biopotravin. „Kromě značky Alnatura, která jako jediná svým opravdu širokým portfoliem dokáže nabídnout vše od snídaně po večeři, neustále rozšiřujeme sortiment biopotravin také o produkty domácích producentů. Jedná se např. o značky Amylon, Labeta, Pro-Bio či Biopekárna Zemanka. Nezapomínáme ani na vysoce kvalitní produkty dětské výživy v biokvalitě. Přibližně čtvrtinu z nich nabízíme pod privátní značkou babylove," sděluje Martina Horká. Společnost dm nabízí v současné době v sortimentu biopotravin, bio nápojů a dětské výživy v biokvalitě již více než 750 položek.

CSR nedílnou součástí dm
CSR aktivity se v průběhu posledních let staly nedílnou součástí dm. Zcela v souladu s dm filozofií působit příkladně ve svém okolí tak dm v uplynulém obchodním roce odstartovala již druhý ročník dm preventivního programu Veselé zoubky, jehož cílem bylo pomoci celkem 35 000 žákům prvních tříd základních škol a jejich rodičům v otázkách prevence zubního kazu a správné péče o zuby.
„Stejně jako loni, i v letošním roce prováděla programem oblíbená postavička Hurvínka, který v zábavně vzdělávacím filmu „Jak se dostat Hurvínkovi na zoubek" dětem vysvětloval, jak si správně čistit zoubky. Do programu se v letošním roce zapojilo více než 700 základních škol. Z toho více než 200 navštívili přímo proškolení zástupci dm. Celkově se v letošním roce programu zúčastnilo téměř 35.000 dětí," hodnotí program paní Horká.

Výhled do nového obchodního roku
I v nadcházejícím obchodním roce 2012/2013 bude společnost dm pokračovat v expanzi. Největší investice budou směřovat do kvantitativní i kvalitativní expanze v podobě zcela nových i modernizovaných prodejen dm. „Plánujeme otevřít přibližně 10 nových prodejen do konce obchodního roku, tj. do září 2013," dodává pan Gerhard Fischer.
„Naše další aktivity budeme i nadále rozvíjet v souladu s principy trvalé udržitelnosti a plánujeme rovněž pokračovat v našich CSR programech," odhaluje na závěr něco málo z plánů společnosti dm pan Fischer.

O společnosti dm drogerie markt
dm drogerie markt s.r.o. v České republice zahájila činnost v roce 1992 jako 100% dceřiná společnost dm drogerie markt GmbH Rakousko. V roce 1993 otevřela svou první prodejnu. Společnost sídlí v Českých Budějovicích. Svých 210 prodejen zásobuje po celé České republice ze svého logistického centra v Jihlavě. Jednateli společnosti jsou Gerhard Fischer a Ing. Pavel Kadečka. Celkem v dm pracuje 2160 spolupracovníků. V obchodním roce 2011/2012 vykázala dm v České republice obrat ve výši 6,208 mld. CZK a upevnila tak své postavení jedničky na trhu specializovaných drogerií. Privátních značky dm jsou na trh uváděny mimo jiné pod značkami Balea, alverde přírodní kosmetika, babylove, Das gesunde Plus, Denkmit a Sundance.

(tz)