Pokud by muži byli nuceni omezit své výdaje, 53 % z nich by přistoupilo ke škrtům v útratách za alkohol a cigarety, ženy by zase mnohem častěji šetřily na potravinách. I to vyplývá z průzkumu veřejného mínění, který si na reprezentativním vzorku více než tisíce respondentů nechala zpracovat společnost AWD. Kromě rozdílů mezi příjmovými skupinami se průzkum zaměřil právě i na zkoumání různých přístupů k financím u mužů a žen.

„Je zajímavé sledovat, jak se liší využívání finančních produktů nebo vnímání současné ekonomické situace mezi pohlavími. Rozdíly často nejsou velké, ale obecně je možné vysledovat několik velmi zajímavých trendů," komentuje výsledky průzkumu Pavel Manhalter, výkonný ředitel AWD ČR. Muži se například ve srovnání se ženami méně finančně zajišťují na důchod. Celých 24 % mužů nevyužívá za tímto účelem žádný finanční produkt. Své peníze ale muži o něco více investují do fondů, častěji vlastní spořicí účty nebo termínovaný vklad.
Ženy na druhou stranu obecně mnohem více tíhnou k využívání finančních produktů, které souvisejí s pojištěním. Ať už se jedná o penzijní připojištění nebo životní pojistku. Plánují také více omezit své výdaje v souvislosti se stávající ekonomickou situací. Chtějí mnohem více šetřit na dovolené, trávit ji doma nebo na chalupě a celkově omezit počet dní, které na ní stráví. O něco více než muži v poslední době omezily nákupy knih a novin, návštěvy kina, divadla nebo restaurací.
Muži jsou méně ochotní šetřit na potravinách, o 12 % méně než ženy. Příležitost k výrazným škrtům ale nacházejí v oblasti alkoholu a cigaret, kde by výdaje omezilo 53 % z nich. Tyto údaje pravděpodobně souvisejí s tím, že muži mají do značné míry více co omezovat. Muži se také o něco více obávají toho, že v souvislosti se stávající ekonomickou situací ztratí práci nebo jim na příklad bude snížena mzda. V čem se ale přístup mužů a žen v podstatě nijak neliší, jsou výdaje za cestování, sport, vzdělávání nebo bydlení. V těchto oblastech obě pohlaví shodně šetřit odmítají.

Produkty využívané pro finanční zajištění na důchod:

Zdroj: Průzkum veřejného mínění agentury Perfect Crowd pro AWD
(počet respondentů: 1041, reprezentativní vzorek podle pohlaví, věku a regionu)

Položky omezených výdajů:

Zdroj: Průzkum veřejného mínění agentury Perfect Crowd pro AWD
(počet respondentů: 1041, reprezentativní vzorek podle pohlaví, věku a regionu)

Vice informací na www.awdcr.cz.

(tz)