woman 2773007 1280V podnikání mají muži stále výrazně vyšší vliv než ženy. Ačkoliv počet žen – majitelek firem dlouhodobě roste, podíl jimi ovládaných společností v rámci podnikatelské základny stagnuje kolem 15 procent. Společnosti, jejichž majoritním vlastníkem je muž, zpravidla vykazují vyšší tržby ve srovnání se subjekty, které kontrolují ženy. Ženy častěji podnikají v oblasti zdravotnictví nebo vzdělávání. Genderovou analýzu vlastníků tuzemských firem dnes zveřejnila poradenská společnost Dun & Bradstreet.

V ČR je aktuálně registrováno 559 434 společností s ručením omezeným a akciových společností. U 15 procent z nich je majoritním vlastníkem žena, 56 procent ovládá muž a ve 28 procentech právnická osoba většinového majitele nemá nebo je v rukou jiné právnické osoby. „Podíl podnikatelek je v českém byznysu stále nízký a dlouhodobě stagnuje kolem 15 procent. Například na Slovensku ženy ovládají 18 procent společností a v sousedním Polsku každou třetí firmu vlastní a řídí žena, což je jeden z nejvyšších podílů v rámci EU,“ říká analytička Dun & Bradstreet Petra Štěpánová.

Ovládají hlavně mikrofirmy

Největší, zhruba pětinové zastoupení žen, jako majoritních majitelek českých firem, je u subjektů s ročními tržbami do pěti milionů korun. „Obecně však platí, čím jsou tržby společnost vyšší, tím je v rámci podnikatelské základny nižší podíl „ženských“ firem,“ doplnila Petra Štěpánová z Dun & Bradstreet s tím, že u firem s tržbami přesahujícími jednu miliardu korun je jejich podíl na hranici jednoho procenta. „Obdobný trend, avšak posunutý do vyšších hodnot, lze sledovat v případě subjektů, ve kterých je majoritní vlastník muž. Zastoupení „mužských“ firem na podnikatelské základně roste až do objemu tržeb 30 milionů korun, s dalším zvyšováním tržeb jejich podíl klesá ve prospěch společností, jejichž majoritním vlastníkem je zpravidla jiná právnická osoba,“ dodala dále Štěpánová.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com