školou vEpidemická situace v Česku se nevyvíjí příliš dobře a učitelé nejen středních škol mají obavy, že se bude opakovat scénář z loňského školního roku a jejich školy se opět uzavřou. Navíc řeší i další problém – vysokou absenci žáků způsobenou extrémním výskytem respiračních onemocnění.

Ředitelé škol se obávají, že se jejich školy pro žáky opět zavřou. Největší obavy panují na středních odborných školách, jejichž žáci v loňském školním roce přišli o stovky hodin ve školních dílnách. Přitom právě praktická výuka je pro jejich následné uplatnění stěžejní. „Těžko předvídat, jaký bude další covidový vývoj. Pokud by došlo k plošnému zavření škol, podobně jako jsme to už zažili, bylo by to hodně zlé. Uzavírání škol již zasáhlo dva minulé školní roky, takže například pro žáky učebních oborů, jejichž studium trvá tři roky, by pokračování online výuky i v letošním školním roce byla katastrofa. Odborný výcvik se prakticky v žádném učebním oboru online učit nedá. Je velká škoda, že se v minulých covidových vlnách školy zavíraly téměř bez výjimky plošně. Ministerstvo školství se nezabývalo posuzováním individuálních podmínek v různých typech škol, u různých studijních oborů. A výuka odborného výcviku učebních oborů to odnesla nejvíce právě proto, že distančně se učit nedá. Přitom právě výuka odborného výcviku není z epidemiologického hlediska tak nebezpečná, při dodržování všech opatření se dá nebezpečí nákazy minimalizovat – výuka probíhá v menších skupinách, ve větším prostoru dílen, často ve venkovních prostorách,“ uvedl Miloslav Janeček, ředitel Střední odborné školy Jarov (SOŠJ).
Pokud by k uzavírání škol znovu došlo, apelují ředitelé na individuální posuzování. Plošné zavření všech škol je podle nich nekoncepční a zbytečné. „Opravdu nejsem příznivce zavírání škol, ale na druhou stranu si myslím, že tvrdohlavé odmítání jejich uzavření za jakékoliv situace může být také špatné. Současné ministerstvo školství jde při rozhodování o zavírání škol nejlehčí cestou, od extrému k extrému, buď všechny školy plošně na dlouho zavřít, nebo naopak trvat na otevření škol za jakýchkoliv okolností. Bylo by dobré, aby školy měly jasnou pravomoc zavést podle svých podmínek v případě potřeby distanční výuku. Nyní to mohou udělat, pouze pokud hygienická stanice nařídí karanténu nejméně polovině třídy nebo nejméně polovině školy. Zbytek žáků ale musí chodit prezenčně do školy. Pro učitele je učení části třídy prezenčně a současně části třídy distančně velmi komplikované a vyčerpávající,“ řekl Miloslav Janeček.
Ředitelé aktuálně ale řeší další problém – extrémní absenci žáků. Důvodem není zvýšený počet pozitivních případů koronaviru na školách, ale nadměrný výskyt respiračních onemocnění. „Situace je ze zdravotního hlediska hodně komplikovaná. Ke covidovým problémům se přidala i další, především respirační onemocnění. V naší škole studuje 1400 žáků a během listopadu nám z různých důvodů denně chybělo v průměru přes 300 žáků. Výuku nám aktuálně omezuje pouze vysoká míra absence jak na straně žáků, tak i na straně zaměstnanců. Za měsíc listopad jsme měli tolik pracovních neschopností, jako jindy máme v podzimním období za dva měsíce,“ popsal aktuální situaci Miloslav Janeček.
Jedna z největších odborných škol v Česku prozatím nemá zcela uzavřenou jedinou třídu, v běžném provozu ale není. Například schůzky zaměstnanců nebo třídní schůzky probíhají dálkově. „Momentálně sice nemáme uzavřenu žádnou celou třídu, ale v karanténě nebo izolaci nařízené hygienickou stanicí máme z různých tříd více než 40 žáků. Dále máme sedm pozitivních zaměstnanců, z toho šest je očkovaných a ti jsou všichni s lehkým průběhem doma a jeden neočkovaný, který je v nemocnici. Testování u nás probíhá vždy v pondělí antigenními testy, asi polovina našich žáků je již očkována. Nárůst počtu pozitivních je nyní stabilizovaný, denně několik nových pozitivních žáků přibývá, celková absence je ale značná. Víme, že hodně žáků při respiračních problémech vůbec nejde k lékaři ani na test. Prostě zůstanou na dva týdny doma, čemuž jsme pochopitelně rádi, ale nikdo neví, jestli zrovna prodělávají covid, či nikoliv. Velká většina provozních schůzek a porad probíhá v naší škole online, zrovna tak pedagogické rady nebo třídní schůzky rodičů. A domnívám se, že toto zůstane alespoň částečně i do budoucna,“ uzavřel Miloslav Janeček.

(tz)