MG 4367 6Elektřina provází Peugeot už od roku 1902. Tehdy šlo především o několik exemplářů dodávek. Pak se na nějaký čas od energie, kterou Edison rozsvítil města po celém světě, upustilo. Prvním městským vozem na tento typ pohonu, který si ještě během válečných dob podmanil ulice Paříže, se stal model VLV, kterého se vyrobilo 377 kusů. Ani v 70. a 80 letech nepřestala značka usilovat o rozvoj na poli čistších pohonů. Spojila se se společnostmi Alsthom a EDF. Výsledkem se staly elektrické prototypy Peugeot 104, J5 a J9. V roce 1993 se Peugeot 106 Electrique proslavil nejen jako populární elektromobil, ale stal se také součástí projektu 50 elektromobilů v La Rochelle.

Ani 90. léta a první dekáda nového milénia nenechala francouzskou automobilku ustrnout. Připomeňme například koncepční vozy ION, BB1 či EX1. Pojem klimatická změna se ozýval čím dál častěji. To v automobilovém průmyslu nevyhnutelně vedlo k odpoutání se od fosilní přítomnosti a přesunutí pozornosti k čistší budoucnosti, v níž automobil už nebude při svém každodenním chodu zdrojem emisí skleníkových plynů, zejména pak oxidu uhličitého. Idea byla vtělena do výrobní filozofie značky, podle níž se bude soustředit na bezpečnou, čistou mobilitu dostupnou co největšímu množství uživatelů. Tři pilíře tvoří autenticitu tohoto prohlášení. Serenity vyjadřuje závazek, že v roce 2020 bude 50 % řady Peugeot elektrifikováno. Do roku 2025 by to mělo být 100 %. Pleasure podtrhuje, že elektřina by neměla být překážkou v zakoušení každodenního požitku z jízdy. Naopak. Simplicity akcentuje, že silueta karoserie nedefinuje účel vozu. Elektrifikaci myslí u Peugeotu vážně.

Dnes je na trhu k dispozici pět plně nebo částečně elektrifikovaných osobních vozů a jeden užitkový, který brzy doplní také e-Boxter.
Elektromobilita je další významný evoluční krok. Dostupná, tichá, rychlá, komfortní. A v případě Peugeot e-208 také velmi pohledná. A co dál nám o sobě automobil během redakčního testu prozradil?

Malé vozidlo segmentu B v provedení e-GT jsme prověřili především v městském prostředí, ale ani periferní aglomerace Středočeského kraje nebyly vynechány. Za tu dobu jsme nabíjet museli pouze jednou. Přesně pět dní nám trvalo, než se jeho působivý dojezd 340 km, který ukazoval i-Cockpit, podařilo srazit na nějakých 35 km. Reálně byl náš dojezd zhruba o 85 km nižší, než vozidlo zprvopočátku vypočítalo. Podepsal se na tom styl jízdy po dálnicích i další jízdní podmínky, zejména teplota. Přitápění v kabině ale mělo s dojezdem málo společného, protože je vůz vybaven tepelným čerpadlem. Chceme být online, využívat nabízený komfort na 100 %. A u e-208 tomu nic nebrání.

Během chvilek v kolonách řidiče příjemně u srdce hřeje, jaký počet délkových jednotek ušetřil. O to rychleji se ale hodnoty snižují, pokud necháte lva svižně běžet po rychlostních komunikacích, nejpatrnější je to u rychlostí přesahujících 110 km/h. A právě proto také soudíme, že jeho domovem jsou převážně hustě obydlené aglomerace. V městské džungli také v mnoha ohledech vynikne i přes své kompaktní rozměry. Nebo právě pro ně. Bezpochyby zaujme sportovně laděným zevnějškem, který jsme chválili už v testu na přelomu roku, ale týkal se benzínové motorizace. Je chic, vyspělý, elegantní a nuda je mu na míle vzdálená. Jeho rysy jsou provokativní, světla pro denní svícení připomínající tesáky kočkovitého predátora společně s maskou chladiče, jednoduchými liniemi předku kapoty a oblinami nárazníku z něj dělají robustně vyhlížejícího společníka. Oku lahodící jsou taktéž záď a boční linie vozu. Není divu, že si modelová řada odnesla cenu za produktový design v Red Dot Award.

Na celé rodině Peugeot 208 je pozoruhodné, že ať už člověk vybere jakoukoli motorizaci, nebude ošizen o skvělý zážitek. Velikost vnitřního prostoru a výkon po dosažení hodnoty 100 km/h jsou tím, co mnoho elektromobilů trápí. Peugeot se s tím ale velmi zdařile popasoval, a to také díky nové platformě CMP, která byla speciálně pro tyto účely vyvinuta. Baterie jsou šikovně uloženy pod podlahou v místě mezi předními a zadními sedadly, a tak cestujícím neubírají nic z komfortu v kabině ani v praktičnosti zavazadelníku. Navíc toto řešení pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti elektromobilu. Váha je lépe rozložena a manévrování s francouzskou šelmou je prostě fenomenální.

Interiér modelu ve verzi e-GT je promyšlený do nejmenších detailů. Někdy až příliš. Palubní deska z imitace karbonu dodává punc luxusu, náladu si řidič dotvoří ambientním podsvícením kabiny. Volant je maličký, ale perfektní pro majitele dlaní s kratšími prsty. Sám o sobě tvoří v interiéru krásný prvek. A Peugeot na poli krásy nedělá kompromisy. Zřejmě i proto bylo ovládání některých základních funkcí vtěleno mezi dotykové klávesy a desetipalcový displej infotainmentu, což je na jednu stranu uhlazené řešení, na druhou však velmi nepraktické z hlediska pozornosti řidiče.

To, jak se v autě sedí, určuje pocit bezpečí a komfortu. Proto velkou pochvalu zasluhují zejména přední sedadla. Vyznačují se propracovaným designem, skvělým bočním vedením a přes svůj sportovní tvar nebojují se slovanskými tvary. Čalounění s využitím plsti je skvělý nápad, který ocení všichni milovníci koženého, a zejména pak semišového oblečení, které po něm krásně klouže. Dobře odhlučněná kabina a sotva znatelné ševelení elektromotoru dělají z „dvěstěosmičky“ plnohodnotný koncertní sál pro čtyři posluchače. Akustika uvnitř vozu je vynikající. Náš záznam z přehrávaných skladeb prostřednictvím Spotify by mohl vyprávět. Na hudbu musíme mít klid, náladu, a především prostor, abychom si mohli všechny ty syté tóny vychutnat.

Ale vraťme se k jízdním vlastnostem. Peu-geot 208 si titul Auto roku 2020 nevysloužil určitě jen pro svůj sexy zevnějšek. Zařadili jsme vůz do kategorie městských šelem, s nimiž je každodenní provoz zábava. O tom vypovídá nevšední rozsah rejdu kol, výborně naladěný podvozek, který skvěle drží i při
ostřejším vybírání zatáček, přesto není tvrdý a při kontaktu s nerovností cestující „nevyklepe“. Řidič si musí ale zvyknout na několik věcí, které u elektromobilů nevídáme tak často. Pedál akcelerátoru reaguje s drobnou prodlevou asi jedné vteřiny. Úroveň rekuperace si tak úplně nenastavíme, je plně v režii vozu. Abyste rekuperovali více, je třeba častěji a intenzivněji dráždit pedál brzy.

Jízda je příjemný zážitek, jemuž nahrává i celá plejáda bezpečnostních asistentů, kterými se Peugeot e-208 řadí do vyšší a luxusnější ligy mezi malými vozy. Možnost zaparkovat v modrých zónách je rozhodně benefitem. A výrazem společenské odpovědnosti majitele se stává to, že emisemi nepřidusí pošetilé joggery na nábřeží Vltavy ani na Karlově náměstí, elektromobil neruší předením motoru noční klid a jezdí hospodárně.

Drobnou vadou na kráse je fakt, že pokud vám schází Wall Box a veřejnou nabíjecí stanici ideálně s rychlonabíjením 50kW máte daleko, budete dvěstěosmičku krmit opravdu dlouho. V případě venkovní zásuvky obydlí se připravte na to, že dnem se projdete po svých. Ideální řešení, pokud zrovna máte home office a nechce se vám vyvíjet komplikovanější sportovní aktivitu než běh či rychlou chůzi. A dejte si také pozor na to, že odemknete-li vůz, nabíjení se přeruší. Tudíž musíte zopakovat celou kabelovou proceduru. 

Celkově Peugeot e-208 hodnotíme jako skvělé malé vozidlo s nabroušenými drápy, aby zdolalo všechny překážky v hustých aglomeracích. Bude sedět dynamickým lidem, podnikatelkám i manažerům, jejichž životní filozofie se opírá o umění snoubit esteticky hodnotné, praktické a ohleduplné k životnímu prostředí. Jedním z takových lidí je bezpochyby i Adam Mišík, ambasador vozu, zpěvák, hudebník a herec. Proto jsme mu položili několik otázek:

Adam Mišík PeugeCo pro vás znamená elektromobilita?

Je to určitě věc, která měla přijít už dávno. Myslím si, že ve chvíli, kdy létáme na Měsíc, ale jezdíme pořád v autech na pohon z ropy, je to až trochu komické. Každý, kdo si vyzkouší elektromobil, pochopí, že je to skvělá věc. Má odpal. Pocit, že jezdím čistě, je prostě fajn.

Jak moc důležitou roli pro vás hraje design auta?

Je pro mě velmi důležitý, protože se díky tomu do auta těším a mám pak úplně jiný pocit z jízdy. Co se týče modelu Peugeot e-208, v němž teď jezdím, jsem z designu nadšený a baví mě, že si ho všichni pochvalují.

Máte rád svižnou jízdu? Užíváte si spíš okresky, nebo městský provoz?

Jezdím svižně, ale ne nebezpečně. Nemám rád zbytečné riskantní kousky a předjíždění, kvůli dvěma minutám nechci přijít o život. Kéž by to tak mělo více lidí.

připravila Kateřina Šimková