ZeroG RIM 1Zdá se, že rizika spojená s dlouhým a nekvalitním sezením si začínáme uvědomovat. Alespoň tomu nasvědčují výsledky šetření, které provedla otrokovická firma RIM CZ, která se zabývá výrobou ergonomických židlí „Pro zdravé sezení“, ve spolupráci s firmou WebMedea services s.r.o. ze systému WebMedea, webmedea.cz. Výsledky vychází z množiny 2 000 klíčových slov vyhledávaných dohromady zhruba 14 000 lidmi, kteří hledají kancelářské židle a křesla v online prostředí podle toho, co je na nich zajímá. Data jsou za uplynulý rok 2019.

Minimálně osm hodin denně prosedíme v práci u počítače, sedíme cestou z práce, v podvečer odpočíváme sezením na pohovce při sledování televize. Taková je realita dní většiny z nás. Přitom lidskému tělu statické sezení škodí. Koledujeme si o bolest krční páteře, bolest zad, postupné přibírání na váze, oteklé kotníky. To je jen krátký výčet rizik spojených s dlouhodobým sezením. Pomoci může pravidelný pohyb a také kvalitní ergonomicky tvarovaná židle.
O zdravé sezení se ale začínáme zajímat. Podle dat společnosti WebMedea online hledání kancelářských židlí prostřednictvím internetu vzrostlo v průměru o 20 %. A co nás zajímá především?

Vzhled na prvním místě

Při výběru židle či křesla nás zajímá především barva. Až potom překvapivě následuje cena, místo prodeje, produktová řada, nosnost a až na šestém místě je hledisko zdraví a ergonomie. „Naši zákazníci jdou pro produkt, který je ergonomický od základu. To s sebou nese vyšší cenu. Jednoznačně při rozhodování převládá ergonomie nad cenou,“ popisuje odlišnou zkušenost z prodeje velkoodběratelům Michal Hotmar z RIM CZ.
A jaká barva vede ve vyhledávání? Překvapivě je to ta nejméně praktická, tedy bílá. „U firem ale převládá černá a šedá barva. Dalo by se říct, že i černou volí drtivá většina koncových zákazníků, nicméně pozorujeme oblibu tlumených, přírodních barev,“ říká Michal Hotmar z firmy RIM CZ, která se ergonomickým sezením zabývá už téměř 30 let.

Slevy táhnou

Hned po barvě je rozhodující cena. A třebaže lidé mají zájem o kvalitní kancelářskou židli, plnou cenu za ni platit nehodlají. Z průzkumu vyplývá, že nejvíce vyhledávaná je výhodná koupě, tedy výprodeje a slevové akce. Zajímavé ale je, že než aby kupující pořizovali židli zánovní a bazarovou, raději volí novou, ale tu nejlevnější, tedy často nejméně kvalitní. Jiný pohled samozřejmě může nabídnout velkoobchod, kde jsou odběrateli větší firmy. „Pokud bych měl vymezit 3 stupně výbavy (základ, standard, TOP), tak 80 % židlí se prodá ve výbavě standard. Pro nás to jsou doplňkové prvky (područky, posuv sedáku, bederní opěra, …). Poté 16 % v TOP výbavě a 4 % budou v základu,“ říká Michal Hotmar z RIM CZ, http://www.rim.cz.

Žádný zajíc v pytli

Třetím nejčastěji řešeným parametrem je město koupě. Třebaže kupující vyhledávají židli online, nechtějí přijít o možnost si ji prohlédnout a vyzkoušet. Preferují dostupnost ve svém městě. Nemalý počet kupujících řeší i nosnost židle, při výběru preferují tu do 150 kg.
A jakých chyb se při sedavém zaměstnání v kanceláři nejčastěji dopouštíme? Na ty nejčastější prohřešky upozorňuje Richard Jisl, fyzioterapeut z HEALTHY-LIFE s.r.o.:
-dlouhé sezení bez pravidelných přestávek,
-špatná výška pracovní plochy,
-sezení s nohou přes nohu,
-hrbení se ve snaze přiblížit se monitoru,
-dlouhá nepřerušovaná práce na klávesnici, která může vést k syndromu karpálního tunelu,
-velké množství těžkého jídla bez následného pohybu,
-nadměrný stres.

5 tipů pro zdravější sezení v kanceláři

1.Výška desky stolu by se měla pohybovat od 72 do 78 centimetrů, výšku vždy volte tak, aby lokty svíraly pravý úhel a deska stolu netlačila do předloktí.
2.Na stole by mělo být dostatek místa pro monitor i klávesnici. Myslete na to, že vzdálenost obrazovky od obličeje by měla být od 50 do 70 centimetrů a hloubku pracovní desky tomu přizpůsobte. Její rozměr by se měl pohybovat od 80 do 100 centimetrů.
3.Horní okraj obrazovky monitoru byste měli mít ve výšce očí, abyste se nehrbili a k počítači se nemuseli sklánět
4.Abyste předešli zánětům karpálních tunelů nebo poruchám oběhového systému, zvažte podpěrky pro klouby. Pro správné uchopení myši bude stačit gelová podložka, pro nohy zase slouží ergonomická opěrka chodidel, která zajistí správný úhel kolen.
5.Alfou i omegou ergonomické kanceláře je správně vybraná židle. Měla by umožňovat dynamické sezení, přizpůsobit se pohybům těla a podepřít páteř na správných místech.

(tz)