V mnoha firmách nemají ženy v porovnání s muži snadnou pozici. Týká se to nejen platových rozdílů, ale i přístupu k nim od pohovorů po mateřskou dovolenou. Rodina a děti za takových podmínek mohou být ženě překážkou v kariéře. V posledních letech se začínají objevovat zaměstnavatelé, kteří ženám vycházejí vstříc a nemusí to být jen z dobré vůle. Chápou, že ženy firmě prospívají.

Stereotypy přetrvávají
Většina českých firem nemá ve vedení ženu. Ani postavení žen jako zaměstnanců není ve srovnání s muži nejlepší. Problematika bývá spojována s termínem rovné příležitosti, který vyjadřuje, že by se mělo každému dostat stejného zacházení bez ohledu na pohlaví, věk a další charakteristiky. Vždyť u každého jde především o schopnosti, že? Praxe však většinou bývá jiná. Z pohledu zaměstnavatele je například otázka mateřské velmi podstatná. Proč by měl přijímat ženu po vysoké škole, která bude brzy chtít mít děti a jemu to způsobí pouze problémy? Žena může představovat problém, kdy je za ni potřeba sehnat náhradu. Nebo se pro firmu může stát člověkem, který zůstane informován o dění ve společnosti a po čase se zapojí opět do práce. Mateřská neznamená konec
Jednou z firem, kde praktikují druhý z přístupů je společnost 3M Česko. Jde o pobočku renomované technologické společnosti, která byla například průkopníkem ekologického chování, v jehož rámci jsou zaměstnanci motivováni k úsporným opatřením ve výrobě. Podle Olgy Svědínkové, HR manažerky 3M Česko je důležité přistupovat k zaměstnancům fér. „Platové ohodnocení je stanovováno na základě pozice a výkonu,“ řekla. Mateřská dovolená je samostatná kapitola. „U přijímacích pohovorů na to nehledíme a je to znát. Letos očekáváme odchod na mateřskou u 6 žen, 4 už na ní jsou. To je celkem alarmující číslo, když si uvědomíte, že jde téměř o 10 % našich zaměstnanců,“ upozornila Svědínková. V jaké roli se tedy tyto čerstvé maminky ocitnou? Pokud mají zájem o účast ve firemním programu „Otevřené dveře,“ může jim firma mateřství trochu zpestřit. Účastnice jsou informovány o aktuálním dění ve firmě prostřednictvím mailů a jsou zvány na občasná setkání. Zůstanou díky tomu v obraze a navíc vnímají zájem firmy. Časem se podle Olgy Svědínkové můžou opět zapojit do práce: „Občas se objeví úkoly, u kterých si nejsme jisti, komu je zadat.“  Ženy na mateřské mohou takové výzvy uvítat a také to dělají. „Jedna kolegyně už několik měsíců pracuje na procesním auditu, částečně pracuje doma a jednou týdně si na pobočce sjedná důležité schůzky,“ vysvětlila Svědínková. Ženy na mateřské také dostávají informace o všech interních výběrových řízeních a mohou se jich podle své vůle účastnit. Tímto způsobem si mohou firma a ženy na mateřské prospívat navzájem. Pro firmu i zaměstnance je pak případný návrat do plného úvazku mnohem snadnější a plynulejší.
Práce „napůl“
Dalším způsobem, jak mohou ženy dělit svůj čas mezi péči o dítě a práci je sdílení pracovní pozice s další osobou. Olga Svědínková je živým příkladem, sama má malé dítě: „Kolegyně má na starosti administrativu a řeší spíše technické věci, já se zase zaměřuji na koncepční a strategické záležitosti.“ Aby sdílení pracovního místa dobře fungovalo, musí spolu obě „poloviny“ dobře komunikovat a být zcela zastupitelné. Je proto důležité orientovat se ve všem, co dělá ten druhý. U péče o dítě se ve 3M nezapomíná ani na muže. „Jeden kolega sdílí mateřskou dovolenou se svou manželkou, tomu se jako zaměstnavatel vůbec nebráníme.“
Rovnost žen je jen začátek
Pokud jde o zastoupení žen ve vedení firmy, mezi v 3M Česko je jich 40 %. „Na celý kolektiv to má rozhodně pozitivní vliv, ženy dokážou přinést jiný pohled na věc a ocení jej i muži,“ shrnula své zkušenosti Svědínková. Ocenit to dokáže i proto, že v jejím předchozím zaměstnání byla ve vedení jedinou ženou a prolomit bariéry u kolegů trvalo delší dobu. Různé aktivity ohledně přístupu k ženám na pracovišti nelze považovat za nadržování nebo usnadňování jejich postavení na úkor jiných. Jedná se o respektování jejich přirozených životních potřeb. Na západ od našich hranic jdou společnosti ještě dál. Žhavým tématem jsou teď vstřícné kroky firem k zaměstnancům, kteří potřebují věnovat nějaký čas péči o staré rodiče. Postupem času bude toto téma nazývané „elder care“ stále aktuálnější.

/tz/