MG 4048Alena KohoutkováAsi nejsem sama, kdo rád nakupuje značková voňavá mýdla, která si pak měsíce nechává v prádelníku, aby provoněla doslova vše, co lze. A určitě patřím k těm, kteří právě taková mýdla s chutí pořizují jako vánoční dárky nejen s ohledem na přenádhernou parfemaci, ale i zajímavé a často nevšední složení takové vůně, jednoznačnou kvalitu i originální líbivé obaly. Ano, jde o tuhá, klasická mýdla světové značky Nesti Dante. Česká rodinná firma Flowergift a.s. se během své více než dvacetileté historie stala jejich nejsilnějším světovým distributorem a perfektně zásobuje český a slovenský trh. Jaká je filozofie, jaký vztah má k italskému výrobci a jaký ke koncovému zákazníkovi? Vyprávěla mi o tom předsedkyně představenstva Alena Kohoutková:

Jak jste se s mýdly tohoto typu seznámila?

Bylo to svým způsobem vlastně velmi jednoduché. S manželem jsme hodně cestovali a navštěvovali i řadu výstav v zahraničí. Kdysi jsem si mýdlo uvedené značky koupila v Německu a naprosto mne uchvátilo. A protože na českém trhu tento producent nebyl zastoupen, spojila jsem se s ním a projevila zájem o to, abych se stala exkluzivním zastoupením pro Čechy i Slovensko. Slovo dalo slovo a já jsem začala. Před tím jsem ještě přijela do Florencie, prohlédla jsem si továrnu, pohovořila s majiteli. Jako zázrakem jsme si napoprvé velmi porozuměli. Našli jsme k sobě vzájemný vztah důvěry a na tom jsme obchodní aktivity začali budovat. Bylo to jako v pohádce. Bezkonfliktní, seriózní přístup, od začátku platilo dané slovo, dodržovaly se smlouvy, objednávky, platby.

To se asi každému v jeho podnikatelských aktivitách nepodařilo, viďte?

Myslím si, že jsme měli opravdu velké štěstí. Na všem jsme se rychle dohodli, firma nám okamžitě poslala vše, co jsme objednali, a to trvá dodnes. Proto si všichni z našeho dnes již početně rozsáhlejšího týmu této spolupráce velmi váží, a to se prolíná i do vztahu s většinou našich klientů, tedy odběratelů. Mne to nesmírně naplňuje, je to sen, který se promítl do skutečnosti.

 MG 4295Vaší strategií nebylo rychle zbohatnout, ale konečnému spotřebiteli nabídnout výrobek, který ocení, hledat v distribuci smysl, na tom budovat své jméno...

Rozhodně jsme chtěli dělat něco užitečného, a navíc takového, abychom jak odběratele, tak jednotlivé kupující skutečně potěšili. Pochopila jsem, že mýdla značky Nesti Dante v sobě mají toto poslání, a tím pádem velký potenciál. Už od začátku jsme zvolili složitější cestu, tedy dodávat do menších obchůdků, květinářství, prodejen s dárkovým zbožím, zahradnických center a podobně. Postupně jsme budovali síť takovýchto prodejců namísto toho, abychom mýdla zalistovali u několika velkých řetězců. Byl to sice náročnější a zdlouhavější postup, ale domníváme se, že rozumnější. Když z nějakých důvodů přerušíme spolupráci s jedním či dvěma menšími obchůdky, není to tragédie, která se nedá zvládnout. V případě velkoodběratele by to bylo svízelné, náhrada se v takové situaci hledá obtížněji. Snažili jsme se tedy vyhnout tomuto velkému riziku. Další zájemce o prodej samozřejmě hledáme a nacházíme.

Prezentujete se stále jako rodinná firma?

Určitě. Naše společnost se před dvěma roky přetransformovala v akciovou, brzy poté, co jsem tento business založila, se ke mně přidal i manžel, sama jsem to již přestala zvládat. Posléze jsme se rozrostli ještě o právníka, takže jsme vlastně tři spolumajitelé a funguje nám to. S firmou žije i naše mladší dcera, zatím studentka, jíž bychom za čas rádi celé vedení svěřili. Jsme tedy klasická rodinná firma se snahou o co nejmenší byrokracii. O to více zodpovědnosti na každém z nás je.

Začínat s takovým sortimentem, jako jsou tuhá mýdla, a ne z nejlevnějších, však musela být odvaha. Nepochybovala jste o svém rozhodnutí?

Vím, nač se mne ptáte. Také jsem bojovala s pochybnostmi, třeba moje maminka se mne stále ptala, jestli je mi to zapotřebí, když mám tak skvělé zaměstnání, a ještě k tomu výtečně placené. V kolínské nemocnici jsem totiž působila jako zdravotní sestra na gastroenterologii, spousta lidí mne znala, měla jsem k pa­cientům svůj vztah, práce mě hrozně bavila. Přesto jsem se chtěla vydat jiným směrem.
Intuice si prosadila svou. Našeptávala mi, že mám začít podnikat, že to bude jedno z nejšťastnějších rozhodnutí mého života. A bylo, to už dnes vím.

 MG 4255Ale zas tak jednoduché to přece nebylo...

Ano, nebylo. I já jsem prožila nejednu bezesnou noc, třeba když jsme v dobré víře dodávali jednomu prodejci, který „naše“ mýdla přelepoval jinými cedulkami a vlastně na naší práci parazitoval. Byla to nehezká kauza, která nás naučila velké obezřetnosti. Přestali jsme být tolik důvěřiví a důkladně jsme třeba zvažovali, komu můžeme věřit a prodávat na fakturu, komu za hotové. Tím, že jsme si postupně budovali jméno, že začínaly přicházet tržní úspěchy, a zejména tím, že jsme měli v ruce fantastický produkt, jemuž se nedá dodnes nic vytknout, jsme se stali terčem různých útoků, a také konkurence nás moc nemusela. To se však dá předpokládat a musí se s tím počítat. Svým způsobem nás vždy taková situace posílila, a je to vlastně konkurence, která nás učí stále něčemu novému. Posiluje nás to, přemýšlíme, co a jak udělat lépe, jaké bonusy odběrateli dát, abychom byli zajímavější. Přesvědčili jsme se rovněž, že v Čechách se úspěch moc neodpouští. A tak, když jdu večer spát, často se ptám sama sebe, co jsem udělala či neudělala dobře, jestli jsem někomu neukřivdila, zda mne každý správně pochopil.

Co vás tedy přivedlo k úspěchu?

Především vstřícný vztah výrobce, který nám dával jistotu svým chováním a dodržováním všeho, k čemu se zavázal. Druhým faktorem byla radost, s níž jsme se tehdy do takového podnikání vrhli. Mýdla Nesti Dante nám dodala tolik energie a chuti je distribuovat, že tomu dodnes ani nemůžeme uvěřit. Hnacím motorem byly tedy kladné emoce, a to je velká motivace. Samozřejmě práce a práce, často do noci, o víkendech. Teprve po dvaceti letech se však tento business natolik „usadil“, že jsme si mohli trochu vydechnout. Teprve nyní se nám vložené úsilí začíná vracet, dovolila bych si tvrdit. Často si děti stěžovaly, že je pro nás firma více než ony, že si nás doma moc neužijí. Dnes již obě dcery vědí, že i tímto způsobem jsme jim chtěli připravit budoucnost, že i ta firma tady je a bude pro ně.
Dnes dodáváme jen do kamenných prodejen. Zákazníci se vracejí, oceňují zejména nespornou kvalitu mýdel, zajímavé vůně i bohatý sortiment – je to přes 130 různých druhů. A co je důležité, jde o přírodní vůně, žádné uměle vytvářené. Tato mýdla mají rovněž dlouhou trvanlivost, plné tři roky! To jsou benefity, o které se naše argumentace opírá, jsou jednoznačné. Na vše máme certifikáty. Prodejce seznamujeme s podrobnostmi, příběhy, ono totiž skoro každé mýdlo svůj příběh má.

Bylo podnikání před lety jednodušší než nyní?

Určitě. Neměli jsme tolik administrativy, zákeřnější je dnes také legislativa. Pouhý štítek na mýdlo vyžaduje několik registrací. Musíme ostražitěji hlídat, jestli se někdo na našich aktivitách nepřiživuje. Smlouvy jsou nutné a vícestránkové. I tím, jak se naše podnikání rozrůstá, potřebujeme řešit stále více záležitostí. Na vše je nějaký zákon, předpis, pravidlo.

Oč jste nabídku časem obohatili?

Postupně jsme přidali sprchové gely, od letošního roku i několik parfémů, které značka Nesti Dante začala rovněž vyrábět. Jsou skvělé a opět na přírodní bázi. Oblíbené jsou difuzéry pro vůně do interiérů a také vonné svíčky. Začali jsme také distribuovat špičkové čokoládové bonbony značky Andělské pralinky, neboť se k našemu dárkovému zboží velmi dobře hodí a pěkně se s ním doplňují. Od roku 2020 bychom rádi dováželi jistý druh ojedinělého alkoholu, nyní se na tuto expanzi pilně připravujeme a prozradím jen to, že i tyto produkty by se měly prodávat více méně jako dárkové. Tak jsme také uchopili naši vlastní výrobu voňavých sáčků a malých mýdel, které se rovněž hodí do dárkových balíčků a patří již k naší image. Tuto výrobu bychom rádi rozšířili.

Obchod a komunikace vás tedy za ta léta úplně pohltily?

Zdá se, že ano. Už jako zdravotní sestra jsem si ráda s lidmi povídala, vyslechla jejich příběh, trápení, a vždy jsem je chtěla něčím potěšit, pár slov často stačilo změnit jejich pohled na věc. Chtěla jsem přinášet radost. Dříve jako zaměstnanec, který miloval svůj obor, dnes jako podnikatelka se stejným posláním: dělat něco, co lidem zpříjemňuje život, doplňuje dobrou náladu, těší. Kdysi jsem byla také po dvě volební období zastupitelkou obce, kde bydlíme. Tu komunikaci mám nějak v sobě, asi je to můj osud. Posléze mi už v roli distributora nevadilo, že jsme zpočátku jezdili město od města a majitele obchodů učili, co naše mýdla jsou, jaké mají vlastnosti, proč je zařadit, proč mohou být člověku užitečná. Že nevysušují pokožku, že jsou bez parabenů, že vůně jsou líbezné ještě dlouho poté, co je člověk přinese domů.

Jakou máte letos novinku?

Je to konopné mýdlo a je o ně velký zájem. Doplňuje tak trojici velmi prémiových mýdel Gold, Platina a Black. Ona je totiž firma Nesti Dante také velkým inovátorem. Třeba mýdlo Black vzniklo na základě dávné rodinné receptury, jejíž základ pochází ze starověku. Jde o mýdlo s příběhem. Takové totiž používala samotná Kleopatra, aby k sobě přivábila muže, aby vůní uchvátila jejich pozornost a touhu. K tomuto mýdlu přibyl také sprchový gel a difuzér stejně jako k některým zhruba 30 dalším prémiovým mýdlům.

za rozhovor poděkovala Eva Brixi