restaurant 2697945 1280Popularita elektronických stravenek v Česku prudce roste. Zatímco před třemi lety podle průzkumů společnosti Mastercard usilovalo o stravenkovou kartu pouze pět procent lidí, nyní by ji namísto papírových stravenek chtělo plných 58 procent Čechů. Výrazně přitom roste i počet reálných uživatelů karet. Jen jejich největší tuzemský vydavatel, společnost Edenred, jich má na tuzemském trhu nyní přes 150 tisíc. Celkem nyní elektronické stravenky podle Mastercardu aktivně používá 10–15 procent tuzemských zaměstnanců, v případě Edenredu pak je to 25 procent.

„Zprvu byl zájem o elektronické stravenky zejména ze strany technologických firem a společností podnikajících ve finančnictví. Následovaly velké a středně velké firmy a nyní již stravenkovou kartu vyžadují i menší zaměstnavatelé. Z našich rozhovorů s nimi vyplývá, že výrazně roste tlak zdola, tedy že si o elektronické karty říkají stále častěji přímo zaměstnanci,“ potvrzuje Jiří Brych, manager Ticket Restaurant Card ze společnosti Edenred.

Zájem o elektronické stravenky úzce souvisí s rozšiřujícím se počtem míst, kde s nimi lze zaplatit. Počet platebních terminálů u českých obchodníků nyní dosahuje téměř čtvrt milionu, což je 67% nárůst v porovnání s rokem 2015. „Oblast restaurací byla jedním z hlavních tahounů tohoto vývoje,“ potvrzuje Michal Čarný ze společnosti Mastercard. Totéž platí i pro stále populárnější dovážkové firmy. Největší společnost v oboru – Dáme jídlo – hlásí desítky tisíc transakcí stravenkovými kartami každý měsíc. „Počet jídel, zaplacených Edenred stravenkovou kartou narostl o 248 % meziročně,“ říká marketingový ředitel Dáme jídlo Radek Finkous.

Na přijímání karet se pozitivně dívají také restauratéři. Mají díky nim totiž více zákazníků a vyšší tržby. Ten, kdo karty neakceptuje, má dnes již poměrně výraznou konkurenční nevýhodu. Z průzkumu Mastercardu totiž vyplývá, že dvě třetiny lidí by si rozmysleli návštěvu restaurace, kdyby v ní karty nepřijímali. Zákazníci s kartami si zároveň dopřávají kvalitnější a dražší jídla. „Je to dané tím, že nejčastější stravenka v tuzemsku je nyní 100 korun, zatímco průměrná hodnota připadající na jednu kartu je o 15 korun vyšší. Ti, kdo mají stravenkové karty, tedy mají více peněz na útratu, než majitelé papírových stravenek,“ říká Jiří Brych. To potvrzují i průzkumy společnosti Mastercard. „Při platbě kartou zaplatí každý druhý (44 %) nakupující více než při platbě v hotovosti,“ doplňuje Čarný.

ooStále populárnější jsou kromě vlastních karet také platby za obědy prostřednictvím mobilního telefonu. Nahrává tomu i skutečnost, že již plných 82 procent uživatelů karet dnes vlastní smartphone, který tyto platby umožňuje. Ještě před třemi lety to přitom nebyla ani polovina majitelů karet. „My jsme na tento trend zareagovali, když jsme jako první poskytovatel stravenkových karet v ČR přinesli možnost s nimi platit v rámci služby Google Pay, tedy uživatelsky nejpřívětivější a nejrozšířenější verze mobilních plateb. Dnes se stravenkou v mobilu platí tisíce strávníků denně,“ konstatuje Jiří Brych.

▬▬

Edenred je celosvětovou jedničkou v oblasti transakčních řešení pro firmy, zaměstnance i obchodníky. V roce 2017 převýšil objem obchodů 26 miliard eur, přičemž 78 % připadalo na digitální formáty. Všechna tato řešení, ať už využívají mobilní telefony, online platformy, karty nebo papírové poukázky, dávají zaměstnancům větší kupní sílu, firmám pomáhají s optimalizací nákladů a smluvním partnerům zase přinášejí další byznys.
Portfolio je založeno na třech hlavních oblastech činnosti:
zaměstnanecké výhody (Ticket Restaurant®, Ticket Alimentación, Ticket Plus, Nutrisavings a další),
řízení firemních nákladů (Ticket Log, Ticket Car, UTA, Empreserial atd.),
doplňková řešení, jako jsou korporátní platby (Edenred Corporate Payment), incentivy a odměny (Ticket Compliments, Ticket Kadéos) a veřejné sociální služby.
Skupina spojuje jedinečnou síť 44 milionů zaměstnanců, 770 000 firem a veřejných institucí a 1,5 milionu smluvních partnerů.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com