decoratingVánoční svátky jsou časem radosti, pohody a klidu. Často s sebou ale přináší i vyšší finanční zátěž pro rodinné rozpočty, obzvlášť pokud se do hry vloží děti a jejich nabitý seznam vánočních přání. Rodiče za dárky pro své ratolesti nejčastěji plánují utratit mezi jedním a dvěma tisíci korunami na dítě. V průběhu roku ale na Vánoce nespoří až 55 % rodičů. Pod stromečkem české děti najdou kromě tradičního oblečení i stavebnice nebo výbavu na sport. A obálku s penězi naděluje Ježíšek téměř třetině dětí.

Vánoce jsou útokem na peněženky rodičů

Dopisy Ježíškovi s přáními stále více připomínají nákupní seznam menší mateřské školky. Peníze, které rodiče vydají na jejich splnění, rozhodně nejsou malé. Prosperující česká ekonomika se ale projeví
i v bohaté vánoční nadílce. „Nejčastější suma, kterou čeští rodiče plánují utratit za dárky pro své ratolesti, se pohybuje mezi 1000 – 2000 Kč na jedno dítě,“ popisuje výsledky průzkumu UniCredit Bank mezi českými rodiči tiskový mluvčí banky Petr Plocek. Více než polovina rodičů (54 %) přitom chce za dárky pro jedno dítě zaplatit přes 2000 korun a výdaje téměř desetiny rodin na dětskou radost přesáhnou až 5000 korun. To je téměř čtvrtina české průměrné čisté mzdy. Ekonomická síla Vánoc je patrná i na tržbách obchodníků, které v posledním měsíci roku rostou přibližně o 25 %. Prosinec je pro ně v tomto ohledu vůbec nejsilnějším měsícem v roce.

A co vede pomyslný žebříček popularity v dětských vánočních balíčcích? Z pohledu rodičů mu tradičně vévodí praktické oblečení, které si pod stromečkem najde téměř sedm z deseti dětí. Hned po něm se pak děti mohou těšit na stavebnice (33 %) nebo výbavy na jejich oblíbené volnočasové aktivity a sport (33 %). „Téměř třetina rodičů pak nadělí svým dětem chytrý telefon, počítač nebo notebook a pětina českých rodičů v roli Ježíška přichystá pod stromeček chytré hračky. Ukazuje se tak, že rodiče možná ve skutečnosti utratí za dárky mnohem více peněz, než kolik mají v plánu,“ komentuje Petr Plocek rozdíl mezi plánovanými dárky a plánovaným vánočním rozpočtem.

„Šetřílky“ výdaje za vánoční dárky pro děti nepřekvapí

Průzkum také ukazuje, že vánoční výdaje a rozpočet řeší většina rodičů až na poslední chvíli v prosincovém předvánočním shonu. „Až 55 % českých rodičů si totiž na dárky neodkládá peníze dopředu. Často pak situaci řeší na poslední chvíli, přitom kdyby odkládali volné finanční prostředky během celého roku na běžné či spořicí účty, nebyli by ve stresu,“ říká Plocek

Z průzkumu vyplývá, že v průběhu roku si šetří na dárky pro své děti především ženy (53 %). Naopak dvě třetiny českých tatínků během roku na dárky pro děti nešetří a nákup nechávají na poslední chvíli. Ideálním způsobem jak šetřit jsou i třeba pravidelné investice. Můžete si odkládat po 500 Kč každý měsíc formou pravidelných investic.

Peníze na dětský účet

Vedle tradičních dárků věnuje třetina rodičů svým dětem k Vánocům peníze. A děti mají sklon takový „vánoční dárek“ rychle utratit za nepotřebné maličkosti. Rodiče nebo prarodiče, kteří se rozhodnou dětem nadělit peníze, by je měli už od útlého věku učit finanční gramotnosti. „Je vhodné po darování obálky s penězi dítěti pořídit třeba Dětské konto. Svému dítěti nastavíte limity pro výběry, postupně jej učíte znát hodnotu peněz a také jak s nimi efektivně hospodařit,“ vysvětluje Petr Plocek.

O průzkumu

Průzkum: Útraty rodičů za vánoční dárky realizovala pro UniCredit Bank agentura Ipsos prostřednictvím online nástroje Instant Research, v prosinci 2017 na reprezentativním vzorku 525 Čechů.

(tz)

Ilustrační foto Pixabay.com