Chryzantema AlbertZačátek listopadu je pro většinu Čechů spojený s návštěvou hřbitovů. Tradici Památky zesnulých drží téměř 90 procent lidí, na Moravě pak více než v Čechách, ukázal průzkum. Dušičkovým nákupům dominují žluté chryzantémy a hřbitovní svíce, kterých zákazníci obchodů Albert nakoupí na přelomu října a listopadu desetitisíce.

I přes narůstající popularitu anglosaského Halloweenu, a to zejména u generace takzvaných mileniálů, loňský průzkum obchodního řetězce Albert ukázal, že devět z deseti Čechů stále dodržuje tradici Dušiček. Lidé při vzpomínce na své blízké chodí na hřbitovy, zapalují svíčky a pokládají věnce a květiny.
Stálý zájem Čechů o svátek Památky zesnulých potvrzují i obchodníci. „V období Dušiček významně roste zájem zákazníků v našich obchodech o sezónní zboží. Vyhledávají tradiční výrobky, jako jsou především svíce, věnce, hřbitovní vázy či květiny,“ upřesňuje Silvie Grusserová, manažerka nákupu sortimentu v obchodním řetězci Albert.

Žlutá chryzantéma – symbol Dušiček

Základem dušičkového nákupu zůstávají již tradičně hřbitovní svíce. „Na přelomu října a listopadu jich skončí v nákupních košících našich zákazníků desítky tisíc. Oblibu si rychle získávají zejména olejové svíce, které vydrží hořet až tři dny,“ uvádí Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert.
Roste také zájem zákazníků o přírodní materiály a věnce ze sušených květin, slámy či šišek. Oblíbené jsou rovněž produkty s materiály a návody na vlastní výrobu dekorací, které řetězec Albert nakupujícím nabízí.
Neodmyslitelně patří k Dušičkám již několik let také chryzantémy. „Tradičně největší oblibu mají mezi našimi zákazníky chryzantémy v květináčích od českých pěstitelů. Zákazníci si v Albertu mohou vybrat z celé škály barev, nejoblíbenější ale zůstává dlouhodobě žlutá,“ poznamenává Silvie Grusserová.

Ne Halloweenu, ano dýním

Dušičky nad anglosaským svátkem v tuzemsku neotřesitelně vedou, čtyři z deseti Čechů však vyjadřují sympatie k halloweenským dekoracím z dýní. Tento trend dokládají i prodejní data. „Poptávka po sortimentu dýní v našich obchodech roste meziročně v řádu desítek procent a velký podíl na tom má právě mexická dýně, která je ideální k vydlabávání,“ říká Barbora Vanko.
Kromě velkých mexických dýní Albert nabízí široký sortiment menších jedlých dýní a rozmanité okrasné dýně. Z druhů vhodných pro přípravu pokrmů řetězec letos zařadil do nabídky exkluzivně atraktivní modrou dýni Hokkaido.
Společnost Ahold Czech Republic, a. s. působí na českém trhu 25 let. Provozuje maloobchodní síť více než 300 obchodů Albert, která je jednou z největších v České republice.
Více než 17.000 zaměstnanců poskytuje služby přibližně 640 tisícům zákazníků každý den, což je zhruba 247 milionů ročně. V roce 2015 získala společnost Ahold již potřetí Národní cenu kvality a v roce 2016 postoupila jako první tuzemská firma do finále evropské úrovně soutěže. V lednu 2016 se společnost Ahold již podruhé umístila na předních příčkách v žebříčku TOP Zaměstnavatelé zveřejněného Asociací studentů a absolventů a v celkovém hodnocení obsadila druhé místo, mezi širokospektrálními obchodníky se zaměřením na jídlo se pak umístila na první pozici. Charitativní aktivity společnosti zastřešuje Nadační fond Albert, který se zaměřuje na zdravý životní styl především v oblasti zdravého stravování, ale věnuje se také sociální oblasti, kde si klade za cíl prevenci, vzdělávání a rozvoj potenciálu dětí a mladistvých ze sociálně slabého prostředí.

(tz)