Módní fotografie jako žánr se v posledních letech značně proměnila. Stále více je upřednostňována dynamika a pohyb před statickými snímky. Pro dosažení dokonalého efektu při fotografování módy proto fotografové využívají automatizovanou techniku, jako například kombinaci otočné plošiny s běžícím pásem a robotické rameno.

V současnosti stále více lidí nakupuje na internetu, díky čemuž se mění i technologie pořizování módních fotografií. Jistým standardem se dnes již staly 3D fotografie a 360° produktové fotografie, které ukážou výrobek ze všech stran na několika fotografiích, nebo umožňují vytvořit plynulou prostorovou animaci. Kromě fotografií šatů na modelkách nabízí světové módní značky i krátká videa, která zobrazují, jak se oblečení chová při chůzi nebo v předklonu.

„Vzhledem k tomu, že lidé chtějí oblečení vidět ze všech stran, ale i v pohybu, nabízíme takzvaný Virtual Catwalk, což je kombinace točny a běžeckého pásu. Modelka nebo model jde plynule po běžícím pásu, který se současně otáčí kolem své osy. Navíc je možné využít i robotické rameno s fotoaparátem, které zajistí pohledy z různých úhlů," uvedla Hana Mráčková, marketingová manažerka ze společnosti PhotoRobot, která se specializuje na automatizovanou fotografii. „Jedná se o ideálního pomocníka pro rychlou a originální produkci velkého počtu videí. Jejich pořizování je nyní jednodušší a rychlejší. Na plastovém torzu se na jedno tlačítko vyfotí fotka zezadu i zepředu. Pro každou novou kolekci je proto možné dosáhnout stejného způsobu nafocení. Nemusí tedy jít ani o rotační fotografii, automatizace focení módy se může vyplatit i pro klasickou produktovou fotografii," dodala Mráčková.

Při pořizování módních fotografií je v současnosti upřednostňována dynamika a pohyb, který však nemá být samoúčelnou, rádoby efektní formou, ale zcela účelovým zobrazením střihu, formy a skladby zobrazovaného oděvu. Dalším z aktuálních trendů současné fotografie módy je civilní, tedy každodenní nebo všední zobrazení. „Aktuální je zobrazovat módní kreace jako samozřejmou součást běžného života," potvrdila trend Věra Matějů, předsedkyně Svazu českých fotografů. V poslední době navíc většina známých módních fotografů dává přednost fotografování v interiéru. „Jedním z hlavních důvodů, proč se fotí v interiéru, je světlo. Přirozené osvětlení totiž fotografům nezajistí stálé světelné podmínky, použití umělého osvětlení je proto mnohem lepší volbou," upřesnil Jan Vojtek, hlavní fotograf projektu PhotoRobot.

Přestože jsou záběry módy a módních doplňků v dnešní době velmi originální a fotografové čím dál více kreativnější, největší problém současné módní fotky podle odborníků představuje určitá konzervativnost, chybějící feeling, přílišný důraz na zažitá pravidla a technickou stránku. Ačkoliv se tuzemská módní scéna v posledních letech výrazně rozvíjí, Česká republika se stále nemůže srovnávat s módními velmocemi typu Francie, Itálie, Německa nebo Ruska. Přesto lze spatřit určitá pozitiva, kterými se fotografování módy v tuzemsku liší. „U nás má módní fotografie méně komerce a více nápadů a tvůrčích přístupů a pochopení pro módního tvůrce, neplatí to ale absolutně," uzavřela Věra Matějů.

 

 

 

 

 

O společnosti improtech a projektu PhotoRobot

 

Společnost improtech s.r.o., která stojí za projektem PhotoRobot se zaměřuje především na automatizaci a robotizaci v oblasti pořizování obrazových dat, zejména pak fotografie. V rámci projektu nabízí ucelené řešení pro produktovou fotografii a krátké animace. Hlavním cílem společnosti je poskytnout svým zákazníkům nástroj pro perfektní produktovou fotografii v inovované podobě.

 

O Svazu českých fotografů

 

Svaz českých fotografů (SČF) je dobrovolné občanské sdružení fotografů a příznivců fotografie, které navázalo na dlouholetou tradici Svazu Československých fotografů. Jako občanské sdružení byl SČF zaregistrován Ministerstvem vnitra 2. 7. 1990. Cílem SČF je sdružovat fotografy a příznivce fotografie za účelem zvyšování jejich odborné a výtvarné úrovně, pořádat fotografické soutěže a výstavy, dále rozšiřovat svazovou sbírku fotografií, podporovat rozvíjení styků mezi fotografy doma i v zahraničí, organizovat sdružování fotografů do fotoklubů, poskytovat jim potřebné informace z oboru, oceňovat jejich činnost a spolupracovat s obdobnými občanskými sdruženími a institucemi při rozvoji fotografie.

(tz)