Turisté znovu objevují svou domovinu. Stále častěji vedou jejich kroky po českých památkách a dalších kulturních objektech. Podle Národního památkového ústavu (NPÚ) navštívilo letos české hrady a zámky o 133 000 lidí více než loni. Zvýšený zájem výletníků připisují odborníci nejen příznivému počasí, ale hlavně rozhodnutí Čechů trávit čas cestováním po vlasti. Památková sezóna sice skončila, v listopadu však lidi lákají sklípky vinařů a připomínají si významné historické události. Podle Unie filmových distributorů chodí také více do kina. I letos je čekají filmové hity.

Češi chtějí poznávat kulturní bohatství své země. Národní památkový ústav sečetl všechny vstupenky zakoupené na hrady a zámky a výsledkem je zpráva, že v letošní sezóně navštívilo jednotlivé památky v průměru o 17 % lidí více než loni. Například na Konopiště s Křivoklátem přijelo o 26 000 lidí více než v roce 2013. Nejnavštěvovanější je stále Karlštejn. Poslední říjnový víkend však sezóna skončila a lidé tak hledají další alternativy jak trávit volný čas.
Podzimní období je ideální na degustaci vín. Vinaři lákají zájemce do tradičních sklípků a kromě kvalitního vína nabízejí i informace o vínech a gastronomické zážitky. Stovky lidí vinařskou sezónu na jižní Moravě zahájily už na Festivalu otevřených sklepů. „Snažíme se s festivalovými návštěvníky navázat kontakt, který udržujeme i po skončení akce. Mnozí z nich se vracejí i během roku, kdy mají větší prostor pro poznání našich vín, filozofie vinařství i celého kraje," popsal vinař Jiří Hort. Vinařství Hort i další vinaři nyní využívají například zájmu o právě představený ročník Svatomartinského vína. Zvyšuje se i návštěvnost vinných lázní, kde návštěvníci vína poznávají i z jiné stránky. To všechno stále v malebné krajině mezi vinicemi. „Vinné lázně na jižní Moravě vyhledávají nejvíce páry, nejhojněji od začátku listopadu. Návštěvníci chválí jak vinné procedury, tak staré vinné sklípky," popsal Karel Pospíšilík z internetového portálu Slevoteka.cz.
Na zavřené hrady a zámky, kde se uklízí a opravuje, se už sice Češi od posledního říjnového víkendu nedostanou, to ale podle Národního památkového ústavu jejich zájem o historické události ve zbytku roku nijak nesnižuje. Právě listopad totiž patří vzpomínkovým událostem. Ve dnech 29. až 30. listopadu se u Slavkova koná tradiční akce, která zahrnuje rekonstrukci slavné Napoleonovy bitvy pod kopcem Santon a pietní akt za padlé vojáky na Mohyle míru. Každoročně ji zhlédne pět až deset tisíc lidí. „Letošní scénář bitevní ukázky se bude věnovat střetnutí na severním úseku bojiště, což je původně na dohled od Santonu. Významnou roli v bitvě hraje jezdectvo obou stran. Účastnit se bude přibližně 1000 lidí, také asi 40 až 60 jezdců a 10 až 15 děl," uvedl organizátor akce Jakub Samek.
A bitvy chtějí lidé sledovat i na filmových plátnech. Právě z podzimních a zimních měsíců provozovatelé kin nejvíce těží. V září přišlo do kin téměř 650 000 lidí, nejplnější jsou však sály v listopadu a prosinci. Minulý rok v listopadu navštívilo kina téměř 1 100 000 lidí. Vyplývá to ze statistik Unie filmových distributorů. Podle ředitele celorepublikového řetězce multikin CineStar Jana Bradáče je návštěvnost v těchto měsících vysoká i díky tomu, že distributoři na konec roku časují ty největší hity. „V prosinci startuje třetí díl Hobita, který bude podle mého názoru v návštěvnosti bodovat nejvýrazněji. V listopadu očekávám též nadprůměrný zájem diváků o filmy Pohádkář, Interstellar, Železná srdce, nový díl Hunger Games a Tučňáci z Madagaskaru," vyjmenoval Bradáč.