Eva Eisler  CC Mun.jpgČeské centrum Mnichov je již několik let partnerem přehlídky Crafts Fair/ Schmuck, zaměřené na oblast designu a originálních šperků. Výstavní prostor Českého centra Mnichov je s touto událostí dnes již neodmyslitelně spjat a spolu s dalšími desítkami mnichovských muzeí a galerií, dotváří rozsáhlou mapu expozic. Díky tomuto propojení se v rámci výstavy Schmuck 2014 letos opět představí talentovaní designéři z České republiky. Originální projekt s názvem In the Mood připravili studenti a absolventi Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM). Nadčasovost tvorby mladých designérů z Ateliéru K.O.V vedeného Evou Eisler nezůstane bez povšimnutí.

Výstava In the Mood v Českém centru Mnichov tvoří součást sítě prestižních muzeí a galerií, které každoročně otevírají výstavní i prodejní expozice, aby v rámci Crafts Fair/ Schmuck představily novinky na trhu s designem. Česká tvorba zde není neznámá: v minulých letech byli do hlavní výstavy Schmuck, ale i do její důležité sekce Talente zváni studenti ateliéru Evy Eisler (Kateřina Vorlová, Gábina Hájková, Veronika Watzková, Nastassia Aleinikava, Alena Hesounová, Adéla Fejtková, Markéta Kratochvílová, Karla Olšáková). V povědomí německé veřejnosti dodnes rezonují přední čeští umělci a designéři, kteří se účastnili minulých ročníků: Eva Eisler, Karel Vratislav Novák, Pavel Opočenský, Jiří Šibor. Prestižní přehlídka každoročně představuje tvorbu umělců ze 43 zemí celého světa.

ŠPERK z K.O.V. u
Aktuální šperk už zdaleka není jen zdobnou částí postavy či oděvu; stal se svébytným osobitým vyjádřením multimediálního umělce pracujícího s materiály ušlechtilými i chudými, hmatatelnými i virtuálními. Dnešní autor je demiurgem slasti, jejíž formy se v konzumní společnosti snů natolik zmnožily, že je těžké s něčím novým přicházet. Přesto právě pod vedením Evy Eisler vychází z ateliéru K.O.V. řada výjimečných talentů, především autorek, které sklízejí všemožné úspěchy. V jejich práci je patrná tendence pojednávat šperk víc jako umělecký objekt, prostředek intimní sebeprezentace a hledání neobvyklých materiálů i forem. Šperk je součástí nositele a může jej ovlivnit tak hluboce jako kardiostimulátor. Zdůrazněna je především snaha experimentovat.

Projekt IN THE MOOD
Objekt šperku je spjat s osobností tvůrce, má svůj příběh, logiku, specifickou řeč. Projekt In the Mood o tom hovoří jazykem čtyř umělkyň.
Tři bývalé studentky prestižního ateliéru K.O.V. posbíraly již různá ocenění a ve světě designu a módy se jim daří. Jejich tvorbu spojuje náročnost jejich profesorky Evy Eisler i předobraz její kariérní dráhy.

Markéta Kratochvílová (1988), nominovaná na Objev roku Czech Grand Design 2013, se věnuje zkoumání vazby tvarů objektu a ženského těla. Vztah těla a šperku považuje za důležité partnerství, které prezentuje osobnost nositele
a také ji ovlivňuje. Autorku zajímají temná primordiální zákoutí, ambivalentnost přírodní a umělé formy, příběh skrytého a intimního já v kontrastu s ozdobou provokativně expresivní. Rozvíjí symetrický narativní ornament a v nové kolekci Muse, která se skládá ze tří náhrdelníků a čtyř prstenů kombinuje stříbřenou měď, mastek a plast. Vrací se k modernistické, jasné řeči a vytváří systém prvků, které již nyní její tvorbu charakterizují.

Janja Prokič (1984) původem ze Srbska, si v Praze nejdříve prošla uměleckými ateliéry, aby nakonec našla svoji řeč ve zdobném šperku vracejícímu se k luxusním variantám přírodních a lyrických motivů v klasických materiálech. Získala cenu Designblok Premier Fashion Week Award for jewelry design a úspěchy slaví i v zahraničí. Nejnovější kolekce Janji Prokič vychází z pohádek Alenka v říši divů, Čaroděj ze země Oz a Malá mořská víla. V Mnichově představí právě „Alenku". Návštěvníky čeká malá kolekce prstenu, náhrdelníku a náramku, které vzešly původně z nesčetných ilustrací autorky.

Kateřina Vorlová (1985) se prezentuje jako umělkyně mnoha žánrů. Její „šperky" jsou spíše výstupy akce, projektu, tematizováním určitého procesu, který autorka řeší. Často pracuje s netrvanlivými materiály, kombinuje bezcenné - paradoxně vzhledem k původní funkci šperku. Nejedná se ovšem o sběr náhodných věcí, ale jasné směřování, koncept. Pracuje například se sádrou a křídou a vytváří nenápadná a těžko uchopitelná umělecká díla, která se dají nosit jako šperk, ale mohou fungovat i v galerii či veřejném prostoru. Zajímá ji definice špeku a jeho hranic. Proto jsou její objekty spíš součástí osobní performance, kdy se šperk v kontaktu s tělem mění a sám nechává na těle či oděvu stopu. Ve vystavené sérii pracuje s vrstvením sádry, s opakovanými formami. Také její šperky jsou víc součástí intimního rituálu, než ozdobou.

Eva Eisler (1952) se řadí k nejvýznamnějším osobnostem českého designu. V rámci svých kreací mezi uměním, architekturou a užitým designem se věnuje dlouhodobě šperku. Současná kolekce se liší od minimalistických ocelových objektů, které si divák se jménem Eisler spojuje nejčastěji. Inspirací byl autorce příběh Atlantidy, neznámých pozůstatků architektury jiné civilizace. Vznikla série broží z umělého dřeva, která připomíná archeologické nálezy, geometrické skulptury nebo architektonické modely. Autorka nadále rozvíjí svoji teorii zániku a příběhů o koncích, které nám umožňují vnitřní svobodu a nezávislost. I její nestabilní, pomíjivé a přeměnitelné artefakty dokazují, že na rozdíl od pokladů, současný objekt Evy Eisler má být dočasný.


ČESKÁ CENTRA
Česká centra jsou agenturou Ministerstva zahraničních věcí pro propagaci ČR v zahraničí. Prosazují českou kulturní scénu na mezinárodním poli. Síť Českých center působí z 22 zahraničních metropolí tří kontinentů. Generální ředitelkou Českých center je Vilma Anýžová.

Česká centra pro český design a módu
 podporují účast českého zastoupení na významných mezinárodních přehlídkách, veletrzích a realizujeme doprovodné programy s designéry

 jsou partnery významných českých designových soutěží (Nový zboží, CzechGrand Design, Bienále Brno), vítězům cen zajištujeme zahraniční rezidenční stáže

 organizují výstavy, módní přehlídky, workshopy a další akce pro prezentaci českého designu ve světě.