Mendel_m.jpgNovinka z Pražské mincovny odkazuje na vědce Gregora Johanna Mendela, který je považován za zakladatele genetiky. Stříbrná medaile je momentálně k dostání v provedení proof a běžná kvalita. Mincovna připravuje i verzi s umělou patinou a také ražbu z ryzího zlata.

Autorem grafického návrhu je výtvarník Roman Lugár. Medaile o hmotnosti jedné troyské unce (31,1 g) je vyrobena z vysoce jakostního stříbra o čistotě 999/1000, tedy prakticky z ryzího kovu. „Jako první jsme začali razit variantu s leštěnou mincovní plochou, která je označovaná jako proof a medaili v provedení běžná kvalita, bez speciálních úprav," informoval mincmistr Pražské mincovny Ondřej Koňařík. Upřesnil, že během několika dnů bude sběratelům k dispozici i atraktivní varianta s patinovaným povrchem. Později se objeví také medaile se stejným motivem z ryzího zlata, ovšem o poloviční hmotnosti. Stříbrné medaile mají průměr 37 milimetrů a mincovna je dodává s certifikátem ze Státní tiskárny cenin.

Vědec, kterého zná celý svět

Gregor Johann Mendel se narodil 20. července 1822 v Hynčicích na severu Moravy (dnes okres Nový Jičín). V letech 1840 až 1843 studoval matematiku, fyziku, filologii, teoretickou a praktickou filosofii a etiku ve Filosofickém ústavu v Olomouci. Tam ho významně ovlivnil zejména profesor Johann Karl Nestler, který se zabýval šlechtěním hospodářských zvířat a rostlin. Po ukončení studia vstoupil Mendel do augustiniánského kláštera svatého Tomáše v Brně, kde přijal řeholní jméno Gregor. V následujících letech se dále vzdělával v Teologickém ústavu v Brně a na vídeňské univerzitě. Na Vyšší německé reálce v Brně vyučoval fyziku a přírodní vědy, přitom ve skleníku v zahradě opatství experimentoval s křížením rostlin. V roce 1866 publikoval své stěžejní dílo Pokusy s rostlinnými hybridy (Versuche über Pflanzen-Hybriden). O tři roky později se stal viceprezidentem Přírodovědeckého spolku v Brně. Zemřel 6. ledna 1884, jeho ostatky spočívají na Ústředním hřbitově v Brně.
Skutečný význam Mendelova bádání ocenila vědecká veřejnost až po jeho smrti. Dnes je celosvětově považován za zakladatele genetiky, principy, které definoval, jsou známé jako Mendelovy zákony dědičnosti.

Foto: www.Zlate-Mince.cz