V současné době se spořitelní družstva stávají čím dál tím žádanějším finančním partnerem pro mnoho fyzických i právnických osob. Díky příznivé poplatkové politice a vysokému úročení na depozitních účtech vyhledává jejich služby stále více lidí. Dle dat z asociace družstevních záložen stoupl za minulý rok počet klientů spořitelních družstev o více jak 14 500 členů. V procentech se jedná o meziroční nárůst o 27 %.

Minulý rok byl pro spořitelní družstva extrémně příznivý. Čeští občané začali projevovat vysoký zájem o produkty spořitelních družstev, což se odrazilo především v meziročním nárůstu vkladů a úvěrů, který přesáhl v obou případech 30 %.

„To, že lidé pomalu přichází k závěru, že jim družstevní záložny mohou nabídnout stejné produkty za mnohdy výhodnějších podmínek a s úplně jiným servisem, než je tomu v případě bank, nás samozřejmě těší. Naše čísla tento trend potvrzují. Počet klientů se zdvojnásobil z cca. 850 na konci roku 2011 na cca. 1700 na konci roku 2012," sdělil Petr Jeníček, generální ředitel spořitelního družstva Artesa.

Že se pozice družstevních záložen na trhu v posledních letech rapidně zlepšuje, potvrzuje i Jan Kotíšek, tajemník Asociace družstevních záložen: „Záložny jako celek v průběhu roku 2012 dále navyšovaly svůj kapitál, a to tempem převyšujícím nárůst spravovaných vkladů. Tento vysoce pozitivní vývoj se projevil významným meziročním nárůstem ukazatele kapitálové přiměřenosti, který představuje stěžejní ukazatel stability finanční instituce. Souhrnná hodnota tohoto ukazatele za členské záložny jako celek dosáhla úrovně 13,1%, což vysoce přesahuje regulací předepsaných 8%."

To, co táhne potencionální úvěrové klienty k záložnám, je především osobní a zcela individuální přístup a tím i výhodné parametry úvěrů přizpůsobené potřebě klienta. To může znít jako klišé, ale možnost posouzení každé žádosti pracovníkem záložny, nikoli jen počítačovým systémem, jenž řadu aspektů nemůže zohlednit, přináší žadatelům servis, který v běžných bankovních domech nedostanou.

(tz)