WEBZCP copyO tom, že hudba nejen povznáší, uklidňuje, ale také rozveseluje, pomáhá člověku překlenout starosti a složité životní situace nebo inspiruje k laskavosti a nadhledu, by mohli vyprávět odborníci řadu hodin. Hudba má totiž velkolepé poslání. Učí žít šťastněji. Podvědomě provokuje k lepšímu. Přináší naději, otvírá vrátka pochopení, komunikaci a dobrým skutkům. Sbližuje a nabízí spolupráci. Co chtít víc? Výrobci hudebních nástrojů k tomu všemu přispívají nezastupitelnou měrou. Dávají do rukou člověka předmět velkolepé hodnoty, který libými tóny promlouvá k duši nás všech specifickou řečí emocí.

Mezi světové producenty pianin patří skupina PETROF. Proslulá česká značka, jíž je letos 160 let. Zažila období rozkvětu, pádu i vzkříšení, kolísání, nejistot. Dnes slaví. Velkolepý úspěch na celosvětových trzích, bravurně a s noblesou sobě vlastní se zabydlela na všech kontinentech. Stanula mezi Top 5 značkami v oboru. Prezidentka skupiny PETROF Mgr. Zuzana Ceralová Petrofová rekapitulovala:

PETROF letos slaví významné výročí. Jak hodnotíte nejdůležitější milníky historie značky?

Ano, vážíme si toho, co firma všechno přežila a dokázala. Střídaly se dobré i zlé časy. Dobývání nových teritorií, spokojení zákazníci. Máme mnoho krásných referencí od světoznámých celebrit. A právě proto to děláme a jsme stále tady. Chceme lidem přinášet radost jak v době míru, tak v době válek. Hudba spojuje.

Už slavíte. Čím nás naladíte, co vše jste připravili pro odbornou, hudební veřejnost, co pro tu širší?

DSC08618 copyMy už slavíme od poloviny loňského roku, abychom to stihli se všemi. A také abychom dali prostor pro vystoupení všem našim skvělým umělcům, především těm, kteří patří do PETROF Art Family. Už jich v tomto volném sdružení umělců máme téměř 40. Za všechny mohu jmenovat například klavíristku Terezii Fialovou, která u nás v PETROF Gallery bude mít 23. dubna koncert. Pro naše obchodní partnery z celého světa v PETROF Gallery připravujeme dvoudenní setkání, kde je seznámíme s novinkami, s novými modely, které byly vyrobeny právě pro 160. výročí. Příkladem je limitovaná edice pianin nebo unikátní kousek Má vlast vyrobený právě pro Rok české hudby. Šest exotických dýh znázorňuje šest básní ze symfonie Má vlast od Bedřicha Smetany, který letos slaví 200 let od svého narození. Nesmím zapomenout na prezentaci projektu PETROF Gemini s bratry Havlíčkovými. Na našich pódiích budou koncertní klavíry, dokončili jsme řadu čtyř modelů naší pré­miové značky ANT. PETROF, a právě za tuto značku se nám dostalo toho nejvyššího ocenění v ratingu amerického Pianobuyer, kde jsme se loni dostali mezi Top 5 značek světa. V tomto roce pokračuje také projekt Piana do škol. Díky grantové výzvě mají všechny základní umělecké školy možnost získat do výuky nové nástroje PETROF. Letos je k dispozici pět klavírů a 12 pianin. Spolupráce s Nadací Karel Komárek Family Foundation přinesla v posledních třech letech už 78 základním uměleckým školám 81 nových pian. Přihlášky je možné podávat do 15. dubna 2024. Další informace lze nalézt na webové stránce www.pianadoskol.cz.

Výstava v Národním technickém muzeu není jediná příležitost, jak si oživit podnikatelský příběh takového velikána, jako je PETROF...

Výstava Klavír jako technické dílo v Národním technickém muzeu je skutečně velkolepá akce, kterou připravujeme s ředitelem Mgr. Karlem Ksandrem, jeho týmem a naším týmem z PETROFu již téměř rok. Dvě hlavní nosná témata výstavy budou historie a technologie. Neprozradíme všechno, to by nebylo překvapení. Běžte se podívat, výstava je otevřena od 10. dubna 2024 do 31. ledna 2025.

v prostoru01Dnes umíte vyrobit pianina a klavíry, o nichž se vašim předkům ani nesnilo. Vývoj posunul možnosti nevídaným způsobem. Kam především?

Historie piana čítá 370 let, a když srovnáte ty první kusy a současné modely například v černé barvě, tak na první pohled vypadají dost podobně. To hlavní se odehrává uvnitř nástroje, jiná konstrukce, obrácené usazení mechaniky a kladívek, což je hlavní pohyblivá část v nástroji. Co ale dnes umíme navíc, je pro­pojení té akustické části s elektronickou.

Například náš adsilent vyrobený na míru ve spolupráci s naším německým partnerem a odzkoušen vynikajícím českým pianistou Ivo Kahánkem. Tento systém dovoluje třeba hrát potichu pouze do sluchátek hráče, nebo umožňuje propojení s jakýmkoliv hudebním softwarem. Také si dnes můžete například koupit zvuk našich nástrojů profesionálně nahraný firmou Pianoteq na internetu, což ocení především hudební skladatelé.

Umělá inteligence do našich životů zasahuje stále více. Jak daleko je doba, kdy si hudební nástroj sám složí písničku a ta se stane hitem?

No, tak to je otázka na tělo. Momentálně naše nástroje umějí hrát samy, bez pianisty, díky namontovanému systému selfplay. AI určitě využijeme v marketingu a v analýze, co by od nás očekával náš zákazník, abychom stále vyráběli „piana na míru“ pro naše pianisty. My­slím ale, že je to otázka času, kdy piano začne samo skládat hudbu. Možná pak bude sloužit jako „spotify“ v novém kabátě.

Jak vůbec právě technologie zasáhnou do umění? Nezastíní talenty, invenci a originalitu tvorby výjimečných jedinců?

Já věřím tomu, že pouze jako pomocník, že se nenecháme technologiemi převálcovat. To je na nás, nesmíme to pustit z rukou.

Váš e-shop naladil spousty lidí k nakupování dárků. Obohatíte ho letos v souvislosti s jubileem?

Ano, plánujeme nabídku našeho e-shopu v nejbližší době doplnit například o kovové odznaky s motivem speciálního výročního loga, Quartz systém hodinky PRIM for PETROF nebo o drobné rytmické hudební nástroje.

ZCP copyDříve býval klavír v každé mateřské školce, v každé škole. Lidé si zpívali při práci, na výletech, jen tak sami pro sebe. Dnes spíše posloucháme, konzumujeme, hudbu máme jako kulisu. Není to škoda?

Já si to nemyslím, když se podívám na vnoučata a syna, jak neustále na něco hrají. A také čím dál více lidí v pokročilejším věku se učí hrát na piano, protože na to konečně mají čas a peníze. Je to o tom, čemu dáte prioritu a zda vyměníte pasivitu za aktivní hraní.

Jste výrazným exportérem. Kde se dnes nejvíce profilujete, kde podnikáte kromě České republiky? A kam byste ještě rádi namířili aktivity?

Momentálně prožíváme comeback v USA, máme nové zákazníky na Středním východě v jihovýchodní Asii, Singapuru, Vietnamu, poptávky z Indie. Svět se mění a my na to musíme reagovat. Nemůžeme stát na místě a čekat, co se stane. Nestane se nic.

Obchod se stal vaší profesní vášní. Dosáhla jste jako žena z businessu nevídaných úspěchů, výsledky vaší práce se stávají ikonickými. Shrnula byste, co je základem, aniž vyzrazujete?

No, to mi velmi lichotíte. Odmalička nesmírně ráda cestuji a poznávám nové kultury, lidi, jídlo. Baví mě komunikace, poznávat další věci. Mám radost, když se obchod daří, i když často je to o velké trpělivosti jako třeba v Číně nebo právě na Středním východě. Nerada se vzdávám, hledám cesty znovu a znovu, nelíbí se mi, když někdo říká, že něco nejde. Člověk musí brát jako samozřejmost, že jednou se daří, a podruhé ne, a nevzdávat to.

A vize, sny, představy? Závisí asi nejen na číslech, ale i na vztazích mezi lidmi, na moudré týmové práci...

Přesně tak, aby vás to, co děláte, taky bavilo a měli jste mezi kolegy přátele. Týmový duch je velmi důležitý. Člověk sám nic nezvládne. Vyrábět piana pro radost je naše poslání.

za odpovědi poděkovala Eva Brixi