GarnWEBPodnikatelky a manažerky mají od kosmetických služeb vysoká očekávání. Preferují rychlé změny. Tvoří až 90 % klientely Kosmetického studia GERnétic v pražských Řepích pracující s luxusní francouzskou značkou téhož názvu. Šárka Stará, jeho supervizorka, firemní kosmetička a školitelka GERnétic, prozradila, co je pro ženy z businessu na kosmetickém lehátku nejdůležitější.

Vnímají tyto ženy vaše služby jako potřebné? Je to samozřejmá součást jejich životního stylu a péče o zevnějšek?

Lze je rozdělit do dvou skupin. Ta první převažuje. Jde o ženy, které jsou vytížené a chybí jim čas. Péči v kosmetickém salónu vnímají jako nezbytnost a součást image. Potřebují naplnit vysoké požadavky na zevnějšek, které na ně profese klade. Je to součást sebevědomí a toho, že se cítí kompetentní v tom, co dělají. Tato skupina preferuje zkrácené procedury s co největším množstvím a koncentrací aktivních látek. Rády si za to připlácejí. Kosmetika představuje ryze účelnou a účelovou záležitost.

Dokážou během kosmetiky relaxovat?

Když takovým klientkám někdo podsouvá, že by měly relaxovat, ještě víc znervózní. Hlava jim stále jede na plné obrátky. Aby si alespoň trochu oddechly, tak se snažíme v Kosmetickém studiu GERnétic zaměstnat všechny jejich smysly. Ale to hlavní je, aby věděly, co a proč se s jejich pokožkou a tělem děje. Vysvětlení postupu, představení účinků. Nicnedělání je pro ně nekomfortní. Když ale mohou mysl zabavit konstruktivně, cítí se lépe a procedura je pro ně příjemnější. Máme pro vytížené ženy, kterým je zatěžko odpočívat, velké pochopení. K takovému klientovi je potřeba přistupovat s respektem k jeho rozpoložení.

 M1A3651Zmínila jste, že existují celkem dvě skupiny klientů. Zatím jsme se pozastavili jen u první...

Ano, ta další preferuje naopak ošetření co nejdelší, vychutnává si ho, dokáže se snadno odevzdat do rukou profesionála a užívat si celý zkrášlující proces. Vyhledává jak odpočinek, tak účinek. Zlom v uvažování přineslo období covidu. Lidé začali více vnímat své potřeby a chtějí se nejrůznějším procedurám pro krásu a zdraví věnovat i kvůli sobě a pro sebe, prospívají totiž fyzické i duševní kondici. V souvislosti s tím vyhledávají ženy čím dál sofistikovanější styl péče – chtějí tu nasycenou aktivními látkami, která opravdu dokáže stav pokožky výrazně proměnit. Líbí se jim věda, která za tím stojí, důkazy, kterým mohou věřit. GERnétic přesně takový je.

Jak svou krásu vytížené ženy posuzují?

Mrzí mě, že se stále soustředí spíše na nedostatky. Protože máme nejčastěji v této skupině klientky se zralou pletí, je na nás, kosmetičkách, velmi citlivě vysvětlit, že se svou krásou můžete naložit důstojně i ve vyšším věku a podporovat její trvalost a hodnotu. Že není nutné podléhat ideálům nepřirozenosti, ale bývá lepší zaměřit se na zkvalitňování procesu zrání pomocí anti-ageingových a liftingových kosmetických procedur. Posilovat regeneraci a vitalitu pleti, produkci vlastního kolagenu a elastinu. Péče, která toto zvládne, má smysl. Na druhou stranu se ale vnímání krásy odvíjí taky od stavu vnitřního světa člověka. Pokud někde vznikne přetlak nebo nedostatek, ve vidění vlastního já se to odrazí. A s ním se dá také pracovat.

Čekají na kosmetičku také nějaká úskalí?

Veřejnost je hodně ovlivňována reklamou a trendy populárními v dané sociální bublině. Bohužel válcují podložené informace a erudici odborníků. Ženy pak zažívají rozčarování, protože se žádoucí efekt nedostavil. Obrací se na nás, profesionály, protože chtějí lepší výkon a výsledky, než jim dala dosavadní kosmetika doma.

Zásadní je zjistit, jakou péči klientky dosud používaly, a vysvětlit jim, proč produkty různých značek nemíchat. Chemický mix rozličných konzervantů či aktivních látek se může na pokožce „poprat“, a být tak příčinou kožních obtíží, rezistence vůči aktivním látkám, alergických reakcí, mezi něž se řadí třeba vyrážky nebo otoky. A následně je třeba ujednotit domácí péči u jedné značky, díky čemuž se eliminuje riziko, že by si nevhodně zvolenými produkty mohly klientky ubližovat. Když navíc dodržují doporučení kosmetičky, je to výhra a start k výsledkům, o nichž se některým možná ani nesnilo.

Ukaminku webPředstavuje pro podnikatelky a manažerky cennou službu to, když jim kosmetička sestaví domácí péči na míru podle potřeb jejich pokožky i časových možností?

Obvykle ano. Kosmetička je takovým průvodcem v péči o pleť. A je to důležité nejen kvůli překonávání mylných informací, ale taky kvůli netrpělivosti a fokusu na nedokonalosti. Místo aby ženy viděly, jak vrásky kolem očí zmizely, soustředí se na tu jedinou na čele, která tam pořád ještě je. Je potřeba trpělivě ukazovat, co kosmetika umí, upozornit na pokroky, ubezpečit. A někdy také říct, že než se kůže zbaví nečistot a odpadních látek z předchozích let a nešetrného zacházení, chvíli to potrvá. Kosmetička pomáhá nastavit základní principy, díky nimž lze dosáhnout pěstěného vzhledu, který dokáže „obelhávat“ čas. GERnétic staví na výživě a obnově funkcí a fyziologických procesů v pokožce. Organizmus začíná zase pracovat sám za sebe a pro sebe.

Co si náročné klientky pod kvalitními službami vlastně představují?

Mají vysoká očekávání. Když se nenaplní, vyhledávají invazivnější metody jako mezoterapie či zákroky plastické chirurgie. Než se pro radikální krok rozhodnou, dotazují se i kosmetiček. Přála bych si, aby jim dokázala každá dobře odpovědět a poradit. GERnétic spolupracuje s některými klinikami estetické medicíny. O zákrocích víme hodně. Ne vždycky je však nezbytné nějaký invazivnější podstoupit. Mnohé jde vyřešit právě v kosmetickém salónu. A když už přeci jen na zákrok dojde, kosmetická péče může jeho efekt výrazně prodloužit. Hlavní je, abychom pomohly posílit vědomí o možnostech, které jsou pro aktuální stav pokožky k dispozici.

Podle čeho vybírat salón? Jaké standardy by měl respektovat?

Doba internetová má spoustu výhod, ale taky nástrah. Hezká prezentace na sociálních sítích nebo webu vůbec nemusí znamenat, že kupujete to, co vidíte. Když přijdete osobně, zjistíte, že fotky jsou roky staré, byly aranžované a ve skutečnosti se nalézáte v zašlém prostředí, kterému schází noblesa i pořádek. Doporučila bych objednat se vždy nejprve osobně. Vidět dopředu prostředí. Zajímat se o to, jak kosmetička reprezentuje. Je decentně nalíčená, čistě oblečená? Sama upřednostňuji přirozený styl. Ale důležité je, aby vám vyzařování osobnosti i salónu sedělo, bez toho se komfortně cítit nebudete.

Ve chvíli, kdy se poprvé objednáte po telefonu nebo online, zkuste dát kosmetičce během návštěvy nebo po ní zpětnou vazbu. Třeba si ani sama neuvědomuje, že je potřeba něco udělat jinak. A v neposlední řadě je potřeba urovnat si v hlavě, zda poměr ceny výkonu a prostředí odpovídají. Může se stát, že někde vás naláká prostředí, ale kosmetika nebude mít velký efekt. Jinde dáte na účinky kosmetiky, ale nesedne vám kosmetička.

ZRJe kosmetické lehátko také místem, kde odkládáme masky, svěřujeme se s niternými problémy, potřebujeme, aby nás někdo vyslechl?

Zprvopočátku ne. Necháváme vytíženým ženám z businessu prostor, aby byly těmi, kterými být potřebují. Respektujeme nastavení klientky i její společenské role. Je to až psychologická práce. Manažeři musí být dobrými herci, ale někdy se proto hůř dostávají sami k sobě. Potřebují k tomu hodně důvěry a vědět, že je v pořádku lehnout si na kosmetické lehátko s maskou manažera i mámy od rodiny, která je věčně ve spěchu. Postupně, po třetí až páté návštěvě se začínají otevírat. Někdy se rozmluví o práci a uleví se jim, někdy si chtějí povídat o životě a jindy se prostě jen víc uvolní. Potřebují přijetí a svobodu řídit si svůj vnitřní i vnější dialog. Klient nastavuje hranice. A my mu říkáme, že je to v pořádku.

Bývá těžké ženám, které neustále bojují s časem, vysvětlit, že k řešení některých obtíží s pletí je potřeba trpělivosti nebo určitých změn například ve stravování, v pohledu na sebe samotnou?

Manažerky a podnikatelky mají rády rychlé změny, takže si zde pomáháme holistickým přístupem GERnétic, který se dotýká třeba také výživy nebo životního stylu. Klientky to oceňují. Po covidu jsou více otevřené těmto tipům. Někdy se ale v záplavě informací doslova topí a radu o to víc vítají. Chtějí souvislosti, které jim pomůžou. Životní styl GERnétic je o rovnováze stravy a kosmetiky, což přináší rychlý a viditelný efekt i posilu motivace. Je to souhra péče zvenku i zevnitř.

Jak vy sama přístup k péči o pokožku GERnétic vnímáte? Čím vás značka oslovila?

GERnétic je o propojení vnitřního stavu organizmu a krásné pleti. Vše záleží na adekvátní výživě a schopnosti střeva ji vstřebat. Jenže životní styl současnosti a průmyslově zpracované potraviny zdravému zažívání moc nepřejí. Když chcete krásnou pleť, bez výživy se to neobejde. Proto GERnétic obsahuje precizně dávkované aminokyseliny, stopové prvky, vitamíny a minerály v přesných poměrech, které dokážou pokožku „nakrmit“, aby začala zase správně fungovat. Kůže je navíc největší orgán, čím větší bude pokrytí kvalitní péčí, tím víc z ní získáte. Takže jsem velký zastánce tělové kosmetiky, včetně salónních zábalů a prsního programu GERnétic. Já sama chápu kosmetiku jako pomocníka, který dokáže prospívat zdraví jako celku. Proto jsem se začala oboru věnovat.

Poznáte, co která klientka potřebuje?

Většinou to zjistím už během úvodního rozhovoru v kosmetickém salónu. Probíráme životní styl, zajímá mě kosmetická, ale také zdravotní anamnéza – alergie nebo některá onemocnění, to vše rozhoduje o finální podobě kosmetické péče. V GERnétic se zaměřujeme na souvislosti. Podle toho, co se děje v těle, můžeme identifikovat v péči o pleť priority. Bohužel řada trendů a informací je dnes vytržená z kontextu, neúplná, ale my se díváme na člověka a jeho vitalitu komplexně, s ohledem na přirozené fyziologické cykly a proměny. Tak se společně dobereme až k základním potřebám pokožky. Častým kamenem úrazu bývá čištění pleti obličeje a dekoltu. Ale bez očisty nedokáže pokožka vytěžit užitek ani ze sebedražšího a sebelepšího pleťového séra. Deficity se na pleti vždy projeví. To poznáte. Klientkám vysvětlujeme, proč vznikl problém a jak ho můžeme napravit. A postupně na tom pracujeme a učíme je naslouchat potřebám vlastního půvabu.

rozhovor připravila Kateřina Šimková