Úspěch a prosperita většinou nepřicházejí přes noc, což potvrzuje i řada módních tvůrců. Jednou z nich je známá návrhářka i podnikatelka Jiřina Tauchmanová, která s tím má osobní zkušenost. Píle a pracovitost jí ale nechybí ani po desítkách let v oboru. Právě naopak, neustále vymýšlí něco nového, a když to vypadá, že by mohla mít hotovo, začne se věnovat dalšímu projektu. Jak se jí pracuje s firmami, nevěstami i businessmany? A proč se v posledních letech zaměřila i na ruční výrobu skla?
K šití jste se dostala už v dětství. Byla to rodinná tradice?
K šití jsem se dostala opravdu už v dětství. Rodinná tradice to nebyla, ale v době, kdy jsem vyrůstala, se téměř v každé rodině šilo. Vnímali jsme to spíš jako nutnost kvůli nedostatku zboží v obchodech. Mě ale začala hodně zajímat práce s látkami, ta mě bavila.
Maminka s babičkou chodily i do kurzu šití. Já jsem po tom zpočátku jen pokukovala, protože jsem byla opravdu hodně malinká. Nechtěly mě nechat ani nahlížet, natož pomáhat. Ale poměrně často jsme navštěvovaly i švadlenu, protože maminka s babičkou i starší sestrou si nechávaly některé věci ušít. Byla to taková starší dáma a já jsem do jejího krejčovského salónu velmi ráda chodila, protože to tam vždycky hezky vonělo. Paní krejčová měla nádhernou figurínu. A co bylo teda úplně úžasné? Měla tam spoustu módních časopisů ještě z první republiky, takže mě to prostředí velmi přitahovalo a inspirovalo.
Chtěla jste vždycky založit vlastní firmu?
Práce s oděvy mě odjakživa bavila, to je pravda. Nicméně nikdy mě napadlo, že bych si založila svoji firmu a víceméně to vyplynulo ze situace, ve které jsem se nacházela. A vlastně jsem do podnikání byla takříkajíc vhozena.
Vaše značka má za sebou desítky úspěšných let. Jaký máte recept na dlouhodobou stabilitu?
Za úspěchem a dlouholetou stabilitou je především spousta práce, práce a zase práce. Člověk nikdy nesmí usnout na vavřínech a málokdy si můžete říct, že má hotovo. Víceméně nikdy, protože když je hotovo, znamená to, že musíte zase něco vymyslet, aby byla další práce.
Co se týče stability, musíte mít jasný cíl nebo vizi, kam chcete směřovat. A postupně si za tím krok po kroku jdete. Budujete tak značku a rozšiřujete si své portfolio. Díky tomu vám přibývají klienti a vy se o ně staráte. Hlavně je to ale o té píli a pracovitosti.
Zaměřujete se na dámskou i pánskou módu. Tvorba pro ženy ale předpokládám převažuje?
Věnuji se pánské i dámské módě. Nedá se vyloženě říct, že by dámská neustále převažovala, některé měsíce toho hodně navrhujeme i pro pány. Pro ně většinou šijeme klasiku, tedy obleky, které jsou pro spoustu z nich pracovní uniformou. Kromě toho se ale zaměřujeme i na obleky pro slavnostní příležitosti. Práce s dámskou módou je samozřejmě veselejší nejenom v množství barev, ale hlavně díky variabilitě střihů a používaných materiálů.
Kromě zakázkové výroby poskytujete i svatební servis a navrhujete firemní dress code. Co to obnáší? A jak všechno stíháte?
Svatební servis formou oblékání poskytuji. To znamená, že kromě nevěsty a ženicha obléknu i družičky, maminky nebo tatínky. Pokud tedy nevěsta a svatebčané přemýšlejí, jak oblékání uchopit, jsem tu pro ně, abych svatebčanům nabídla ideální možnosti z hlediska barev i střihů. Záleží nejen na tom, aby byly slušivé, ale i na tematice svatby, lokaci apod.
Šaty pro nevěstu se hodně liší podle prostředí, protože když se nevěsta vdává na pláži, tak samozřejmě nebudeme dělat obrovské šaty s krinolínou. Stejně jako když je celá svatba stylizovaná spíš v jednoduchém přírodním duchu.
Většinou plním hlavně požadavky nevěst, které z velké části určují, jak bude vypadat celá svatba. Řešíme víc než jen její šaty, také celkové barevné sladění apod. Slovo má ale samozřejmě i ženich.
Pokud jde o firemní dress code, tam máme celkem široký rozptyl, protože firemní oblékání je vyloženě průmyslová záležitost. Pro firmy často navrhuji oblečení na veletrhy a další akce. Často jde o obchodní týmy, které jedou prezentovat firmu do zahraničí. Tam vystavují své produkty nebo si domlouvají obchodní schůzky v rámci veletrhů. Zde tedy převažují obleky, pochopitelně ne společenské, ale pracovní, businessové. Dbáme tedy na kvalitní materiál, který se opravdu pozná už na dálku. To je základ, protože pokud máte být reprezentativní, nesmíte na oblečení šetřit.
První dojem zkrátka dělá hodně a už se nedá zopakovat. Kromě košilí, sak a kalhot ale zvládneme i casual oblečení, což jsou třeba sukně, kalhoty, polokošile nebo halenky takového uvolněnějšího stylu. Zároveň tímto způsobem oblékáme firmy i přímo do kanceláří, pokud mají daný dress code. Konkrétní podoba záleží na tom, co vyrábějí nebo v čem podnikají. Tvoříme také mnoho druhů různých potisků. Ať už jde o loga firem, nápisy, nebo nějaké kresby a printy obrázků jejich produktů. Zde máme skutečně obrovský rozptyl. A zároveň šijeme i vyloženě pracovní oděvy pouze s nápisem a logem. Jednoduše dokážeme obléknout celou firmu.
Samozřejmě je důležité zachovat a podpořit firemním dress codem politiku a kulturu dané firmy, abychom podtrhli jednotlivé pozice i celek. Každý by podle toho měl poznat, na jaké úrovni daná společnost je. Oblečení prozradí hodně a my si s tím umíme poradit.
Spolupracujeme vždy s grafikem, který připravuje printy a výšivky. Návrhy tvořím já sama, ale také se nechávám vést firemní kulturou, takže nedá se říct, že bych navrhla něco, co bude v rozporu s přáním zadavatele. Vedení má vždy nějaká očekávání a já se je vždy snažím splnit na 100 %.
Vaše jméno je známé po celém Česku. Využíváte přesto módní přehlídky a další akce k oslovení nových zákazníků?
Díky tomu, že jsem na trhu už dlouho, je mé jméno opravdu hodně známé. A pochopitelně k tomu pomáhají přehlídky, kterých se účastním, ať už jsou jakéhokoliv druhu a zaměření. Pokaždé je příjemné takto získat nové klienty. Pak teprve vidím, že má práce módní návrhářky skutečný smysl.
Hlavní je, když se oděvy líbí a někdo je skutečně ve svém šatníku využije, pro soukromé nebo pracovní účely. Nové zákaznice samozřejmě velmi vítám a je zajímavé, že každá klientka mě zastihne v jiné fázi pracovního vývoje.
Spolupracujete s řadou celebrit. Jejich doporučení také musí být skvělou reklamou.
Ano, pracuji i s celebritami, ale nedělám s nimi víceméně žádné placené partnerství. Veškeré spolupráce už jsou o přátelství a dlouholeté spokojenosti. Na tom neplánuji nic měnit. Ale musím potvrdit, že je to pro mě a moji práci dobrá reklama a mám z toho obrovskou radost.
V roce 2018 jste se začala věnovat i výrobě designového skla. Jak vás to napadlo? A čím se tato činnost liší od krejčovství?
Velmi dlouhou dobu jsem v mé práci pociťovala potřebu vyrábět něco, co má trvalou hodnotu. A to už zhruba 15–20 let. Nenapadlo mě ale, co dalšího bych mohla dělat, a to přestože jsem vždy ráda doplňovala šaty na přehlídkách bižuterií. Dokonce jsem jezdila do firem, kde se skleněné šperky vyráběly. Tam jsem si je prohlížela a úplně mě fascinovaly. Právě sklo mě vždy velmi inspirovalo.
Všechno jsem si prohlížela a brala do rukou. Hrála jsem si s těmi kuličkami a vždycky jsem si říkala, že budu vyrábět šperky, nějakou bižuterii. Problém byl ale v tom, že bych musela mít obrovskou zásobu nejrůznějších kovových komponentů, které bych potřebovala. Takže jsem pak zase vyloučila, že bych dělala něco v tomto smyslu.
Až potom po čase, možná bych řekla s příchodem Pinterestu, jsem si prohlížela obrázky děl zahraničních výtvarníků, kteří pracují se sklem. Samozřejmě to na mě vykouklo ze všech možných směrů. A tam jsem našla některé výrobky, kde bylo sklo různě ohýbané. Hodně mě zaujala ta technologie. A tak jsem zjistila, že by se mi vlastně líbilo dělat fusing, respektive spékané sklo. Když jsem se k tomu dobrala, byl docela problém najít někoho, kdo by mě tuto novou technologii naučil, ale nakonec se mi to povedlo. A dnes k tomu dělám i šperky a obrazy.
Výroba skla se od šití liší v tom, že už předem musím bezpodmínečně do posledního puntíku vědět, jak by měl konečný výrobek vypadat. Můžu tedy potvrdit, že sklo mě naučilo i jinak pracovat s oděvy, lépe jejich návrhy plánovat.
Brzy potom přišel covid. Ovlivnilo vás to nějak v obou oblastech?
Ano, potom přišel covid. Nikdo nepotřeboval nové oblečení a my jsme šili roušky, bílé jednorázové pláště atd. Sklu jsem se sice mohla věnovat, ale stejně se nedalo nikam jezdit na výstavy, takže jsme spíš všichni čekali, až bude konec. Bylo to takové horší období. Ale vlastně každé období člověka někam posune, když si i ze špatných zkušeností vezme to nejlepší. Je potřeba se z toho poučit a vážit si pak pracovně lepšího prostředí.
Jak se vám daří teď? A chystáte opět nějaké novinky?
Stále mám spoustu práce a daří se mi velmi dobře. Obstaráváme zákazníky i zákaznice. Šijeme pořád krásné věci na běžné nošení, na společenské akce i pro nevěsty a také pro lidi z businessu, pořád dokola.
Kromě zakázkového krejčovství se nově věnuji i tvorbě malých kolekcí přímo do prodeje. Ty pak můžete koupit rovnou v e-shopu nebo v obchodě. A stále připravuji různé projekty, třeba v srpnu se konala velkolepá akce Svazu výrobců a bižuterie Křehká krása v Jablonci nad Nisou a pak ještě Křišťálové údolí v Liberci, také krásná prezentace modelů i šperků. Zároveň teď plánuji fotografování, které bude spojovat oděv a sklo.
připravila Dana Halušková

Otevřít PDF








