Je to osobnost, která již pomohla stovkám firem z potíží, a to nejen ekonomických, ale i lidských. Ing. Simona Myslikovjanová, Ph.D., MBA, MBE, majitelka společnosti SiMyCo s.r.o., se věnuje nastavení funkčních procesů ve firmách, nemocnicích, klinikách. Od HR, ekonomiky a marketingu po audit a GDPR. Klíčem je perfektní organizace práce, její vášní je měnit horší ve výtečné. Nečekejte od ní žádné fráze, nýbrž jasná fakta a praxi podloženou výsledky a spokojenými klienty. V minulém roce byla oceněna jako Top manažerka roku za mimořádný přínos pro společnost v oblasti rozvoje, inovace, růstu a udržitelnosti, tento rok je zařazena mezi Top Business Woman Power ČR.
Vztahy mezi lidmi, dnes velké téma...
Důvěra je nejen emocí, ale i strategickým nástrojem pro budování vztahů, podnikání a stabilní společnosti. Je spojena s očekáváním naplnění určitých závazků či hodnot. Důvěra je základním kamenem mezilidských vztahů, fungování společnosti i úspěchu v pracovním prostředí. Její hodnota často zůstává nedoceněná, přestože se bez ní neobejdeme. Lze ji však ztratit. Vaše pracoviště není reality show, kde každý potřebuje budovat spojenectví, aby se dostal z ostrova a vyhrál „první“ cenu. Cílem práce není budovat tajné aliance, které se domlouvají za účelem dosažení určitých cílů mimo téma. Znám však případy, za minulý půlrok hned dva, kdy dotyčné osoby provokují konflikty, nechtějí spolupracovat, někdy mohou donášet na své kolegy, manipulují s okolím, vymýšlejí si konspirační teorie za účelem svého profitu.
Přemýšleli jste nad tím, že může jít o mobbera? Mobber je nespokojený člověk, který se mobbingem uspokojuje. Ať už je hnán strachem, závistí, žárlivostí, pocity nadřazenosti, či touhou vidět utrpení druhých. Odnáší to oběť. Mobber nikdy nebude hledat vinu u sebe. Je mistrem manipulace a přenášení zodpovědnosti na ostatní. Mobberem může být stejně dobře žena jako muž. Mobber chce za každou cenu dokázat, že je lepší, a je odhodlán pro to udělat vše. Rozhodně však na vás nebude útočit veřejně, ale bude volit skryté techniky, které mohou jednotlivě vypadat jako běžné konflikty, náhody či popř. drobné legrácky. Mobberovou hlavní zbraní jsou pomluvy, opakované stížnosti u nadřízených, zadržování nebo sdělování mylných informací, zpochybňování rozhodnutí. Neštítí se sáhnout i k tvrdším technikám, jako je např. ztráta a poškozování dat, či ještě horší praktiky...
A proto: bezpečná kultura může být jenom tam, kde se nepodceňuje role, kterou sehrávají mezilidské vztahy a komunikace na pracovišti.
Moudří obchodníci tvrdí, že dobrý vztah je základ dobrého obchodu a že nejen čísla mají svou hodnotu. Jaký na to máte názor?
Z mého pohledu a praxe je to o symbióze právě mezi dvěma oblastmi, kterými se ve firmách zabývám, tedy working capital managementem a human capital managementem. Aby procesy fungovaly dobře, musíte mít správné zdroje pro implementaci těchto procesů.
Working capital management je obchodní strategie, která má zajistit, aby společnost fungovala efektivně tím, že bude co nejlépe sledovat a využívat svá aktuální aktiva a pasiva. Primárním účelem je umožnit společnosti udržovat dostatečné cash flow ke splnění krátkodobých provozních nákladů a krátkodobých dluhových závazků.
Každá společnost takový reporting má, ale otázkou je, jaká je kvalita těchto dat, jak rychle je schopna data aktualizovat, zda je schopna dělat rychle drill down v organizační struktuře a jak tento reporting podporuje oddělení controllingu, aby rychle nalezlo business důvody výkyvů hodnot od plánů.
Human capital management je o achieving added value through people. HCM nejsou pouhé teorie a pravidla. Jde o soubor praktických potřeb, zaměřených na organizační strukturu daného subjektu. Realistická obchodní strategie musí být podložena údaji i o lidském kapitálu. Neexistují žádné univerzální šablony, jak který subjekt řídit. To, co by mohlo být pro jeden subjekt perfektní, může u dalších působit jako překážka nebo být naprosto nevhodné. A proto musíme najít ty správné zdroje:
- získávání talentů je klíčovou odpovědností, kterou je třeba brát vážně, abychom měli dobře fungující organizace,
- řízení talentů aneb pracujte se svými Áčky. Vnímejte své zaměstnance jako aktiva, do kterých investujete, díky nimž se vám podaří
maximalizovat jejich hodnotu, - optimalizace talentů – považujte pracovní sílu za více než jen náklad na podnikání.
Stejně jako u jiných obchodních aktiv je cílem efektivně využívat schopnosti zaměstnanců, snižovat rizika jejich stagnace a maximalizovat návratnost investic ROI.
Pomohla jste řadě společností růst, naznačila, kudy povede jejich cesta k úspěchu. Co musely změnit, aby vaše doporučení zanechalo tu správnou stopu?
Já jsem ve své praxi vsadila na to, že s firmami žiji jejich příběh, to znamená, že jim pouze nenaznačuji, nýbrž díky oboustranné důvěře mezi námi implementuji na míru. Pracuji s jejich týmy, čísly, strategiemi s cílem profitability jejich businessu.
Často působíte v roli interim managera. Co je na ní nejtěžší?
Adaptabilita, získání důvěry a pochopení procesů je to, co patří mezi klíčové body pro úspěšný vstup do firmy. Rychlé zorientování se, pochopení její kultury, a zároveň schopnost rychle identifikovat a řešit problémy vyžaduje vysokou míru adaptace a zkušeností, a proto je velmi důležité, aby zaměstnanci znali důvod mého vstupu do jejich prostředí.
Tedy mezi nejčastější zadání patří nastavit procesy ve firmě, věnovat se hospodaření, a v neposlední řadě to je práce s lidmi, kde se zaobírám každým jedincem tak, abychom společnými silami docílili kýženého výsledku. Zajišťuji tím funkční procesy ve firmách od HR, ekonomiky a marketingu po audit a GDPR.
Získala jste mezinárodní akreditace z oblasti GDPR. V čem můžete být klientům užitečná?
Hodně lidí považuje GDPR za strašáka, za šílenou a zbytečnou administrativu či za nesmysl. Většinou k němu přistupují jako k nutnému zlu. Nevidí v tom ale šanci na zlepšení procesů a prevenci ztrát, silnější kontrolu nad interními procesy, odhalení nedostatků či slabin. Informace o rizicích a incidentech. Odmítají fakt, že význam těchto opatření tkví v předcházení škodám, odhalení slabin a zvýšení transparentnosti. Nicméně pak tu jsou firmy, které mě oslovují s žádostí o pomoc, jelikož chtějí mít svá data v pořádku. GDPR není o šablonách, nikdy ode mne nečekejte, že firmám předám pouze nějaké šablony. Smyslem je, aby firmy pochopily, kde všude data mají, jak s nimi pracují, kde je uchovávají, po jakou dobu a za jakým účelem.
Jelikož jednou z částí je i archivace a skartace či IT procesy, přijíždí za klienty i můj tým, který má na starosti výše zmíněné části.
Plyne mi z toho, že firmy stále ještě ochranu osobních údajů podceňují. Není to složitou administrativou, kterou musí zvládat?
GDPR není jen o administrativě, ale o změně přístupu k osobním údajům a o zavedení kultury ochrany dat ve firmách. I když administrativní úkony, jako je vypracování dokumentace a zavedení procesů, jsou důležitou součástí, GDPR je komplexní právní úprava, která klade důraz na bezpečnost osobních údajů a vyžaduje, aby firmy přijaly vhodná technická a organizační opatření k ochraně před neoprávněným přístupem, ztrátou nebo zničením dat.
Ze zkušeností vím, že jsou firmy, které nemají GDPR vůbec, jen cookies lištu, a tím berou vše za splněné. O tom to ale není. Znám třeba případ, kdy firma měla vypracovanou jednu A4 opsaného textu z Nařízení a k tomu jmenovaného pověřence, a tím považovala záležitost za vyřízenou.
Často si vás najímají nemocnice, protože ovládáte principy human capital managementu. Znamená to, že ony samy cítí, že je potřeba něco změnit? Například komunikaci s pacientem?
Nejen komunikaci s pacientem-klientem, abychom byli přesní. Velmi důležitá je i interní komunikace, kdy se setkávám s tím, že mladí lékaři a lékařky, sestry i další pracovníci často čelí neformálním pravidlům, stresu z odpovědnosti, nejistotě i nedostatku zpětné vazby. A to je chyba! Vedoucí pracovníci zapomínají na jejich evaluaci přímo k pracovníkům. I oni chtějí slyšet, co se jim povedlo, či naopak v čem by se měli zlepšit. Když bychom se na to podívali ve vztahu klient – zdravotník, pracujeme s emocemi, neverbální komunikací, respektem, nasloucháním, a tedy se vzájemnou důvěrou. Vidíte, zase jsme u té důvěry. Psychika hraje u klienta významnou, až zásadní roli v léčbě, dokonce i tehdy, když je pacient v umělém spánku.
Komunikace je velmi náročná disciplína, v krizových situacích člověka o to více. Co se ještě musí personál nemocnic naučit a co chybí pacientům-klientům, v čem by oni měli vylepšit svůj vztah k lékaři, zdravotní sestře?
Vztah pacienta-klienta k lékaři je někdy velmi náročný. Pacienti dobře znají svá práva a okamžité zdravotní péče se mnohdy agresivně dožadují bez ohledu na pravidla slušného chování. Ale i lékaři se leckdy dopustí společenského přestupku při komunikaci s pacienty. Často argumentují, když vše probíráme, že jsou nevyspalí, mají několikátou službu za sebou.
To však z mého pohledu nemění nic na situaci, že lékař by měl být schopen jasně a srozumitelně vysvětlit informace pacientovi, přizpůsobit komunikaci pacientově povaze a rozpoložení, a naslouchat pacientovým obavám. Nevysvětlené, zamlčené nejasnosti ve vzájemných vztazích mohou snižovat důvěru pacienta k lékaři a bez té není možné nemocného dobře léčit. Např. se ukazuje, že zapojení pacienta do aktivního rozhodování (v neškodné míře) o léčebném plánu zlepšuje vztah mezi lékařem a pacientem, a tím vede též k lepší vzájemné sebedůvěře.
A jsme zpátky u vztahů. Jsou i ony základem určitých složitostí v životě firem, přestože jsou například majitelé osvícení jedinci? Nakolik mohou lepší vztahy na pracovišti a v týmu managementu povýšit daný subjekt do kategorie top?
Klíčová otevřená a efektivní komunikace, vzájemný respekt a podpora, a také budování silných vztahů s obchodními partnery a dodavateli, to je základ.
Koncept řízení firmy, který zájemcům nabízíte, jste vypracovala na základě studia v zahraničí, a především zkušeností a praxe z terénu? Na jakém principu funguje?
Stavím na strategickém řízení firmy v kooperaci směrem na lidský zdroj. Na firmu se dívám jako na komplexní proces, který zahrnuje stanovení cílů, strategií a plánů pro dosažení dlouhodobého úspěchu podniku, čímž se stává důležitým faktorem konkurenceschopnosti. Optimalizace procesů, týmová spolupráce a osobní přístup jsou nedílnou součástí.
otázky připravila Eva Brixi

Otevřít PDF








