Jsou chvilky, kdy hořká káva k pohodě duše nestačí. Máte na něco chuť, ale nevíte, na co vlastně. A doma není žádná bábovka, žádný nanuk, žádná zbylá palačinka. A jít si něco koupit nebo upéct, na to není právě čas. Pro takové příležitosti se vyplatí mít něco v zásobě. Třeba barevné medy nebo jiné dobroty z medu od firmy Včelařství Domovina. Sortiment výrobků manželů Aleny a Josefa Kölblových z Vysočiny, který si můžete prohlédnout i koupit na www.vcelarstvi-domovina, je lákavý. Jeden by neřekl, kolik zajímavých kombinací s medovým základem může vzniknout. A ani včely samotné ještě před pár lety netušily, co člověk s jejich nadmíru užitečným produktem dokáže ještě vykouzlit. Aleny Kölblové jsem se tedy zeptala:
Češi prý jsou národem včelařů. Co vás, manželský pár, ke včelaření přivedlo?
Ke včelaření nás přivedla náhoda, včelařit začal můj bratr a práce kolem včel nás natolik zaujala, že jsme rok na to už vlastnili svá první včelstva.
A jak začal váš podnikatelský příběh?
Manžel chtěl podnikat vždy a já pracovala v kanceláři a hledala něco nového, co by mě bavilo. Také jsem nechtěla žít v Praze. Když jsme spolu začali včelařit, zjistila jsem, že právě tento obor je to, co by mě v životě nejvíc bavilo.
Dnes máte v nabídce poměrně bohatý sortiment. Čím se inspirujete?
Ochutnáváme a zase ochutnáváme nové varianty, až z toho vzejde produkt, který posléze představíme našim zákazníkům.
Při pocuchaných nervech doporučujete dát si lžičku kávového medu. To je med smíchaný s mletou kávou?
Já myslím, že každý med je dobrý, když si potřebujete, jak se říká, „osladit život“. Med s kávou je taková specialita a je velmi dobrý v teplém mléce. Teď v létě stačí přihodit pár kostek ledu a máte dokonalou ledovou kávu s medem. V našem sortimentu tedy nabízíme Kávový med. Skrývá se v něm za studena pastovaný květový med a instantní rozpustná káva.
Medové firemní dárky se jistě osvědčily. Chystáte pro podzimní a předvánoční sezónu novinky?
Určitě připravujeme nové produkty a také nová dárková balení, která jsou u firemních zákazníků velmi oblíbená. Ti mají kompletní dárek pro své klienty nebo zaměstnance a nemusí už shánět žádné taštičky, krabičky apod.
Bylo složité rozjet e-shop? Jak jste ho uvedli ve známost?
Začátky jsou jako všude velmi těžké. Začínali jsme od nuly, na všechno jsme si museli ušetřit, postupně vydělat nebo to udělat sami. Navíc s malými dětmi, které teď máme tři a já jsem stále na rodičovské dovolené. Skloubit to vše není jednoduché, ale práce nás baví a jsme rádi, že si naše produkty zákazníci oblíbili a vracejí se k nám. Já osobně jsem za to vše neskutečně vděčná.
Začínali jsme na sociálních sítích. V úplných začátcích jsme osobně naše produkty rozváželi těm lidem, kteří nás oslovovali právě na Facebooku a měli zájem o naše medy. Každý měsíc jsme jezdili po Praze a v Brně. V roce 2019 jsme pak spustili e-shop a začali prodávat online.
za odpovědi poděkovala Eva Brixi