datartNákupní chování spotřebitelů se často mění a je ovlivňováno mnoha faktory, které se ne vždy dají jednoduše předvídat. Kromě základního porozumění nákupním zvyklostem a cestám zákazníků jsou zde další vlivy jako celospolečenské dění, ekonomická situace, nálada obyvatelstva, a dokonce i počasí, které mohou výrazně ovlivnit chuť spotřebitelů nakupovat.

Své nákupy lidé často přizpůsobují aktuálnímu ročnímu období a počasí. Pro obchodníky je tedy přínosné sledovat předpovědi počasí, a mnohdy operativně přizpůsobovat své marketingové strategie a nabídky. „Letošní brzké teplé dny vedly v prvním čtvrtletí roku ke dvojnásobnému prodeji zahradních sekaček oproti loňskému roku. Tento trend se projevil rovněž u ostatní zahradní techniky a nářadí,“ uvedla Lenka Mastešová, marketingová ředitelka DATART.

Ačkoliv slunečné počasí přináší radost, někdy může znamenat také riziko pro marketingové kampaně a prodejní akce. Obzvlášť během období, kdy přichází jaro. „Letošní dřívější příchod jara jsme pocítili v rámci jisté prodejní akce. Krásné počasí přimělo spotřebitele strávit slunečnou sobotu venku, namísto návštěvy v obchodních centrech. Na stranu druhou Češi velmi dobře slyší na speciální akce a slevy, tudíž si výhodné nabídky nakonec nenechali ujít a nakupovali v dalších dnech,“ dodala Lenka Mastešová.

Teplé, ale také deštivé počasí představují pro firmy příležitosti. Slunné počasí je pro různé segmenty v oblasti elektra každoročně zajímavou výzvou – jak z pohledu marketingu, tak predikce obchodu a zásob na skladech. „Každoročně sledujeme dlouhodobější předpovědi letního počasí a připravujeme se na sezónu, protože ta představuje skvělou příležitost zejména pro segment klimatizací, osvěžovačů vzduchu a větráků, což letošní rok potvrdil. Během horkého léta s dlouhodobějším výskytem tropických teplot dochází k nárůstům prodejů právě těchto produktů, a to v extrému například až o 100 %, někdy i více,“ řekla Lenka Mastešová.

Naopak počasí, jako jsou bouřky či sněhové vánice, posouvá zákazníky směrem k online nákupům. „V DATARTu tento trend sledujeme, a proto máme širokou online nabídku. Mnoho našich zákazníků, nejenom za nepříznivého počasí, preferuje nákup online z pohodlí domova. Často pak volí možnost vyzvednutí zboží v prodejně, kde si mohou zboží ještě prohlédnout a získat odborné rady našich elektrospecialistů. Možnost vyzvednutí zboží v prodejně využívá kolem 70 % našich zákazníků,“ upřesnila Lenka Mastešová. Poptávka po elektronice pak také roste v konkrétních obdobích roku, jako jsou Vánoce nebo Black Friday. „Předvánoční období je pro nás klíčové a začíná již akcí Black Friday, kdy zaznamenáváme nárůst prodejů,“ uvedla dále.

Výrazný dopad na spotřebitelské chování má také ekonomická situace. Inflace a růst nákladů na bydlení byly výzvou posledních měsíců, avšak situace se začíná zlepšovat. Výzkum agentury FOCUS Marketing & Social Research ukázal, že 49 % domácností nyní vychází se svými příjmy bez větších omezení a očekává, že to tak v roce 2024 zůstane. Výzkum rovněž odhalil, že 36 % respondentů plánuje častěji nakupovat v akcích. Více než polovina (55 %) hodlá nakupovat stejně jako doposud.

(tz)