M1A7990Vozy, které podnikatelkám i manažerkám dokážou ušetřit nejednu horkou chvilku. Peugeot 3008 GT 1.6 PureTech 180 S&S EAT8 k nim patří. Zvládne totiž zátěž povětrnostní, pracovní, stejně jako odpočinek s přáteli či rodinou. Posádku v něm ovládne klid a pocit bezpečí. Přitom jde o vozidlo, kterému byla do vínku dána také krása.

Netradičně začneme v interiéru. Sezení za volantem je příjemné a dává pocit kontroly. Řidič je vysoko, má vynikající výhled. Přesah to má i psychologický. Čím více kontroly vnímáte, tím více jste schopni odhadnout potenciál situa­ce a svých schopností. A to v součtu znamená větší bezpečí a redukci stresu. Sedadla jsou pohodlná, nabízejí vynikající boční vedení a oporu. Kombinovaná Alcantara vás za volantem příjemně ukotví. Volant sám pak bude vyhovovat menším rukám. Pro všechny dámy, které nosí velikost rukaviček 5–8. Kabina je prostorná. Nad hlavou má posádka díky tvarování karoserie úctyhodné místo. Prostor řidiče a spolujezdce je však trochu stísněnější. Kdyby středová konzole zabírala přibližně o 7 cm méně, jistě by z toho přední řada těžila. Takto je uspořádání přívětivé zejména vůči těm, kteří dosahují průměrné výšky. Na zadních místech je však situace jiná a pohodlně se zde sveze trojice kolegů, dětí nebo dvojice urostlých ragbistů.

Budíky v analogu nelze očekávat, Peugeot už dávno vsadil na digitální zpracování palubního počítače. Infotainmentu dominuje displej o velikosti 10 palců s vynikající odezvou i líbivým grafickým rozhraním. Analogové klasice je zde věrno jen pár voličů a několik kláves, které infotainment přesměrují přesně k tomu, co posádka potřebuje – úpravě teploty v kabině, navigaci, spárování s Android Auto nebo Apple CarPlay či službami Peugeot.
Pod kapotou naší redakcí testované 3008 tepal benzínový motor o objemu 1,6 l o síle 180 koní. Sekundovala mu osmistupňová automatická převodovka. Tato kombinace je dostupná  M1A8110 2u špičky v rámci modelové řady, tedy pro výbavy úrovně GT a GT Pack. Jak si ale toto ústrojí poradilo s vozem, který váží přes tunu a půl a který má konstrukci ze své podstaty méně aerodynamickou? Velmi dobře pokaždé, když jsme zvolili sportovní jízdní režim nebo si užívali kratochvíle s možností přepnout na „manuál“. To je samozřejmě perla především pro ty řidičky, které se nebojí ostřejší jízdy a které preferují preciznost a bleskovou odezvu bez prodlevy na plynu.
Model jsme testovali i v nepříznivých povětrnostních podmínkách, slunce se na nás usmálo až v závěru výpůjčního období. Poryvy větru, vánice, sníh, déšť a uragán. Vozidlo nápory masy vzduchu prohánějící se přes silnici někdy až o rychlosti 90 a více km v hodině nerozkolísaly. Po celou dobu bylo stabilní, příjemně se řídilo, nebylo nutno stopu příliš korigovat. I na sněhu si Peugeot poradil. A to nejen díky jízdnímu módu Snow. Když náš tým vyjížděl pracovně do hotelu Horizont v Krkonoších, užili jsme si nepříjemně uklouzané a sněhem zaváté cesty. Peugeot se bez zaváhání, byť s menšími náznaky smyku, který bylo překvapivě snadné zkorigovat, vydrápal prakticky až pod nejvyšší vrchol republiky. Velkou pochvalu také zaslouží příjemně naladěný podvozek, který se osvědčil na delší cesty i městskou či venkovskou odyseu. Vyznačuje se vysokou dávkou komfortu, přitom se však i v nepříjemně kroucených serpentinách projevuje solidně. Posádka, až na řidiče, který se věnuje provozu s plnou pozorností, může nerušeně dělat, co potřebuje. A to i díky kvalitnímu odhlučnění kabiny.
Design je kapitolou, která by mohla sloužit jako učebnice krásy pro vozy SUV. Peugeot 3008 nepropadl trendu absurdního brutalizmu. Zachovává si šarm a ladnost. A to je dobře. Když jsme na jedné z našich společných cest zamířili do Jílového u Prahy, nestačili jsme se divit, jak svým charizma přebil dražší vozy. Doslova mezi nimi zářil, což rozhodně nezpůsobil jen červený perleťový nástřik zkombinovaný s černými a chromovanými prvky ve vysokém lesku. Mohou za to linie, které automobilu propůjčují jedinečné proporce. Díky světlometům doplněným o charakteristický tvar tesáků lva, na které navazuje chromovaný prvek lemující hranu víka kapoty, se celý předek opticky zvětšuje a společně s mřížkou chladiče s plastickým prostorově vystupujícím vzorem dodává vozidlu na dynamickém a líbivém vzezření. Ve verzi GT a GT Pack navíc potěší, že jde o Full LED světlomety, jež nabídnou adaptivní přepínání i přisvícení do zatáčky v rychlostech do 90 km/h, tedy té okreskové. A přestože mlhovky chybí, mód svícení do mlhy si poradí i v nevlídném lijáku či vánici.

Kateřina Šimková