PA128996Instagram patří po deseti letech od svého vzniku mezi nejpopulárnější sociální sítě dneška. Počet tuzemských uživatelů této sítě dosáhl zhruba 2,9 miliónu. Stejně jako ve zbytku světa, i v ČR tvoří největší uživatelskou základnu (60 %) lidé od 18 do 34 let, dominují hlavně ženy. Vyplývá to mimo jiné z údajů průzkumu AMI Digital Index, který pátým rokem sleduje novinky a trendy v používání sociálních sítí. 

Z původně specializované sociální sítě je dnes platforma s více než miliardou aktivních uživatelů po celém světě. V úterý 6. října oslavil desetileté výročí
od svého vzniku.

Původně Instagram vychází z aplikace Burbn, kterou vytvořil Kevin Systrom v roce 2009. Uživatelé zde mohli sdílet fotky zaměřené na whisky a burbon. Dne 6. října 2010 byl oficiálně spuštěn Instagram a jen za první den se mu povedlo nakulmovat 25 000 uživatelů. Koncem prvního týdne měl přes 100 000 stažení a v polovině prosince se počet uživatelů dostal na jeden milión. Dnes má miliardu aktivních uživatelů po celém světě. „Obliba Instagramu stále dynamicky roste, denně zde aktivně tráví čas půl miliardy lidí, každý průměrně přes 50 minut. Stal se tak druhou nejvíce denně využívanou sítí a šestou nejpopulárnější sítí světa. V Čechách, pokud nepočítáme specifický YouTube, mu patří druhé místo hned po Facebooku. Ten naopak v posledních letech, co se týče počtu uživatelů a jejich aktivit, spíše klesá,“ přiblížil boom Instagramu Vladan Crha, ředitel AMI

První zájem o koupi Instagramu projevil v roce 2011 neúspěšně Twitter. V dubnu roku 2012 začal Instagram fungovat na Andoridu a jen během prvního dne si jej stáhlo přes jeden milión lidí. V této době měl už více než 27 miliónů uživatelů jenom na Apple platformě. Ten samý měsíc Mark Zuckerberg nabídl zakladateli Instagramu Kevinu Systromovi miliardu dolarů s tím, že by se Instagram stal součástí Facebooku, ale zůstal by spravovaný nezávisle. Systrom souhlasil. „Facebook měl dobrý důvod Instagram odkoupit nejen kvůli mladší cílovce, ale především kvůli jeho reklamnímu potenciálu. Jen za minulý rok měl Instagram zisk 20 miliard dolarů z reklamy. Předpokládá se, že do konce roku 2020 bude mít 30 % podíl na celkovém zisku z reklamy ve skupině Facebooku,“ dodal Vladan Crha.

Podle dat AMI Digital roste v Čechách obliba Instagramu každým rokem. Mezi jeho nejpopulárnější funkce aktuálně patří formát Stories. „Stories jsou populární formát okopírovaný od Snapchatu, který zaujal uživatele nejen na Instagramu, ale i na Face­booku. Podle AMI Digital Indexu roste užívání a obliba stories u tuzemských uživatelů nejrychleji ze všech dostupných formátů a sítí. Na celém světě se denně zveřejní více než 500 miliónů InstaStories,“ doplnila Kateřina Marešová, Strategy Director AMI Digital. Každý den se na Instagramu zveřejní v průměru 95 miliónů fotografií a videí a tlačítko „like“ je průměrně zmáčknuto 4,2miliardkrát za den.

(tz)