Nicole Krajcovicova CSOBNicole KrajčovičováVíme, jak vznikl mýtus o tom, že ženy více utrácí. V obchodech jsou totiž vidět častěji než muži, protože uskutečňují větší počet nákupů (53:47). Avšak v útratách vedou muži, a to ve stejném poměru. Ženy tedy preferují drobné nákupy po menších částkách.

Loni zástupkyně něžného pohlaví nechaly nejvíce v obchodech s potravinami 33 %. Za zmínku ještě stojí obchody s oblečením 7 %. V obchodech s obuví skončily jen 2 % útrat z ženských peněženek. V kategorii ostatní jsou zahrnuty např. šperky, květiny či kulturní akce, ale jde jen o zlomky procent. Z hlediska počtu nákupů u žen jednoznačně stále vedou kamenné obchody, a to v 92 % případů.

Na stáří se připravují více než mužiMarie Zemanova CSOBMarie Zemanová

Penzijko je v Česku nejrozšířenějším produktem pro přípravu na stáří. A je patrné, že ženy na ně myslí více, protože odkládají častěji (55 % vs. 45 %). Průměrně si loni ženy na penzijku spořily 672 Kč a muži 726 Kč. Nejvíce penzijko zakládají ženy ve věku 25–34 let, tedy v době, kdy vidí stárnout své rodiče a zakládají vlastní rodiny. Více než muži také při zhodnocování peněz častěji hledí na státní příspěvky (33 % vs. 25 %), což je k penzijku logicky vede.
„Ženy s příchodem prvního dítěte zpravidla začínají citlivěji vnímat otázku finančního zabezpečení rodiny i sebe sama. Uvědomují si, že péče o děti či jiné rodinné příslušníky se jim bohužel nezapočítává do odpracovaných let pro státní důchod. Spousta z nich také v tomto věku pozoruje své stárnoucí rodiče a přemýšlí o tom, jak bude vypadat to jejich stáří. Zda bude aktivní a plné zážitků, nebo zda budou odkázány na cizí péči, čehož se podle našich průzkumů obávají nejvíce,“ říká ředitelka ČSOB Penzijní společnosti, Marie Zemanová.

Investují v průměru méně

„Je pravdou, že v investicích jsou muži odvážnější. Orientují se v nich lépe než ženy, častěji se také považují za odvážné investory. Ženy o poznání méně věří svému úsudku (42 %), zatímco muži spoléhají sami na sebe v 52 %. O radu, zda mají začít investovat, si ženy častěji říkají v rodině (32 % vs. 19 %),“ potvrdila Nicole Krajčovičová, z ČSOB Asset Management.
ženy pngZatímco doménou žen jsou úspory, muži se v průměru lépe orientují v investicích. Ženy s investováním začínají později, než jejich mužské protějšky, 55 vs. 53,5 let. Do akcií a podílových fondů jsou také ochotny vložit méně – v průměru 1214 Kč měsíčně. Muži
investují 1512 Kč měsíčně.
I podle loňského průzkumu ČSOB mají muži větší zkušenost s investičními nástroji. Například čtyři z deseti mužů, ale jen čtvrtina žen, má zkušenost s cennými papíry. Muži také více než ženy hledí na výnosnost (62 % vs. 52 %).

(tz)